Voerendaal vloert Brabanders

Op zaterdag 5 maart was er het Open NBSB Snelschaakkampioenschap voor clubteams in Veldhoven. Voerendaal werd vertegenwoordigd door namen als Rob Caessens, Arno Henzen, Henk Temmink en Jozef Simenon (niet de minsten dus). Toen we arriveerden in de speelzaal werd er wat ingeschaakt en gepraat met bekenden en na het lange wachten, konden we beginnen. Op papier was Voerendaal het als derde geplaatste team.

De eerste ronde moest Voerendaal het opnemen tegen HSC 2. Iedereen van Voerendaal wist te winnen. De ene wat moeilijker dan de andere, maar de eerste vier bordpunten waren al een feit. HSC 1 was de volgende tegenstander. Een bekend Limburgs gezicht in dit team was Albert Coenen van Heerlen. Ook deze wedstrijd werd zonder problemen gewonnen. Alleen Henk moest een remise afstaan. Rob, Arno en ik behaalden het volle pond. Eindhoven 1, het team dat we in de derde ronde troffen, was de eerste concurrent voor Voerendaal. Eindhoven 1 beschikte onder andere over een sterke jeugdspeler, Roi Miedema, die knap remise speelde tegen Henk. Rob sloot deze ronde ook de vrede. De geruststellende winst kwam er van Arno, want op dat moment zag het er niet rooskleurig uit voor mij, omdat ik in een betere stelling dom een kwaliteit weggaf. Mijn tegenstander was dan in het eindspel wel zo aardig om een volle toren weg te geven, waardoor zowel ik als het team er nog met de winst vandoor gingen.

De volgende tegenstander was Wolstad. Aan mijn 100%-score kwam nu een einde, want ik verloor op bord 4. Arno, daarentegen, zette zijn overwinningsreeks door en ook Rob en Henk wisten een vol punt te pakken. Voerendaal trof in de vijfde ronde Vianen 2. Ook dit team slaagde er niet om Voerendaalse trein te stoppen, want Voerendaal won geruisloos met 3½ - ½. Alleen Henk remiseerde. Zo had Voerendaal vijf wedstrijden op rij gewonnen. Tevens had Voerendaal ook al een gaatje geslagen met de concurrentie. In ronde 6 en volgende verwachte Voerendaal grote teams als Vianen 1, Stukkenjagers en HMC Calder 1. Dit gebeurde ook, want Vianen 1 was de volgende tegenstander.

Henk speelde een goede partij en won daarom verdiend. Ik, daarentegen, moest het loodje leggen door een onderschatte aanval. Rob op bord 1 maakte uiteindelijk een plusremise. Arno had volgens hemzelf 'remise gegeven'. Dit was dus het eerste gelijkspel. De volgende ronde moest Voerendaal het opnemen tegen de Stukkenjagers, die wat bordpuntjes goed moesten maken op ons. De Stukkenjagers, met onder andere onze Maurice Peek, moesten in feite van Voerendaal winnen om in te lopen. Dit scenario werd al gauw onmogelijk, doordat Arno, net zoals bij de externe competitie, won van Cor van Dongen. Henk profiteerde van een fout van zijn tegenstander. Deze gaf namelijk een stuk weg. Als klap op de vuurpijl speelde de tegenstander van Henk tenslotte nog een onreglementaire zet, waardoor zijn koning in schaak bleef staan en Henk de partij claimde. Rob maakte een plusremise tegen Peek en omdat de buit op dat moment al binnen was, sloot ik ook de vrede, hoewel ik duidelijk beter stond. Voerendaal behaalde dus een terechte 3-1 overwinning tegen de Stukkenjagers.

Het volgende obstakel was HMC Calder 1. Dit team bestond onder andere uit Span en de drie jeugdige talenten Ondersteijn, Broekmeulen en Jansen. Voerendaal moest dus weer aan de bak. Henk maakte al snel wat foutjes tegen Broekmeulen en kreeg een flink pak slaag. Rob, die eerst minder stond tegen Span, deed de partij kantelen en won uiteindelijk. 'Het beest' Arno zette zijn reeks van ongeslagen zijn voort, ook tegen de sterke Ondersteijn. De twee punten waren dus een feit. Alleen ik was nog bezig tegen Jansen. Ik speelde één van mijn sterkste partijen dit toernooi. Nadat ik de eerste pion won en daarna de tweede wist ik deze beheerst om te zetten in winst in het toreneindspel binnen de tijd. Voerendaal won dus wederom met 3-1 tegen een concurrent.

In ronde 8 volgt het altijd lastige Veldhoven 1. Dit werd uiteindelijk het tweede gelijkspel. Rob verloor zijn eerste partij door een klein foutje. Arno en Henk gaven het goede voorbeeld en wonnen beiden. Ik moest ook het loodje leggen, vanwege een mindere partij. Na ronde 9 stond Voerendaal 2½ punt voor op de Stukkenjagers. Twee keer met 3-1 winnen was dus genoeg. Omdat we alle sterke teams al hadden gehad, zouden er nu twee mindere teams moeten volgen. De voorlaatste ronde kwamen we tegen de Pion. Dit team bestond uit de familie Kuijpers. Rob, Arno en Henk wonnen hun partij zonder problemen. Ik had al mijn kruit al verschoten tijdens het toernooi en sloot daarom de vrede. Aangezien de Stukkenjagers met 4-0 hadden gewonnen liepen zij een half puntje in. Uiteindelijk mocht het niet meer baten voor de Stukkenjagers, want Voerendaal won ook de laatste ronde van Schavo 1 met dezelfde cijfers en dezelfde persoonlijke resultaten als tegen de Pion. Hiermee werd Voerendaal het eerste Limburgse team dat het Open NBSB Snelschaakkampioenschap voor clubteams wist te winnen. De Stukkenjagers werden uiteindelijk zelfs nog ingehaald door Vianen 1, omdat zij verloren met 2½ - 1½ en Vianen 1 won met 4-0. Dus de top 3:

1. Voerendaal
2. Vianen 1
3. Stukkenjagers

Na de de drank (Arno en Henk hadden in natura-prijzen gewonnen, omdat zij de topscoorders waren op hun bord), de bekers en het prijzengeld in ontvangst te hebben genomen, reisden de Voerendalers weer af. Tijdens de terugreis gebeurde er niet veel bijzonders. Er werd natuurlijk nagenoten en nagepraat over de overwinning. Opvallend was wel dat er veel 'sanitaire stops' moesten worden ingelast voor Rob en Henk. Dat was het verhaal zo een beetje van deze leuke dag. Jongens, dan nu het NK?

Persoonlijke resultaten

R1R2R3R4R5R6R7R8R9R10R11Totaal