Tilburg revisited - Het Eksakt Kersttoernooi

Niet toevallig was ik 2 januari in Tilburg en dus een mooie gelegenheid om aan mijn oud clubje De Stukkenjagers (veel uit het oog, maar niet uit het hart) een bezoekje te brengen. Eksakt Kersttoernooi was het motief en café de Beurs was de plaats van treffen. Gezien de sterkte van groep A zal een prijsje pakken een grote illusie zijn. Al mijn overgebleven vuurwerk verschoot ik meteen in de eerste ronde. Tegenstander Grisja Kodentsov (z, 2183) stond niet lekker in de opening en probeerde wat te forceren. In tijdnood (iedereen keek mee) vocht ik tegen de klok en tegen nota bene pat! En ik zette Grisja zowel in mijn ogen als in die van hem pat. Meteen daarop viel de vlag van Grisja. Maar wat deden die twee pionnetjes van Grisja op het bord. Daarop zei Cesar Becx heel wijs en retorisch: “zullen we er maar een punt voor wit van maken”. Hilariteit alom. Ik zeg het je, niet pat zetten met paard en dame is moeilijker dan mat zetten met dame en paard.

Tussen een paar nullen een reguliere winst meegepikt tegen Marc Dogge (2082). Nieuw gevonden vuurwerk probeerde ik te ontsteken tegen Gerben Veltkamp (2106) nadat hij zijn opening mishandelde (overzag een zetje). Echter, ondergetekende dacht lang na, want hij kampte alleen met luxeproblemen. Waarom niet easy-chess, vraagt de redacteur van dit stuk zich nog steeds af. Uiteindelijk werd een halfje overeengekomen in een nog gewonnen stelling, maar in tijdnood. Daarna doofde het vonkje echt. Hieronder meer over de Limburgers Maurice Peek en Martijn Dambacher dankzij het betere jatwerk

Maurice Peek winnaar Eksakt Kersttoernooi (2-1-2005, website Stukkenjagers):

Het Eksakt Kersttoernooi trok zondag 2 januari 91 spelers naar De Beurs in Tilburg, het clublokaal van De Stukkenjagers. 36 van hen bevolkten de sterke A-groep. In de eerste ronde was er meteen averij voor de nummer 4 van de plaatsingslijst, Cor van Dongen. De Stukkenjager werd uitgeteld door zijn clubgenoot Gerard van Otten. In ronde 2 moest weer een van de favorieten eraan geloven: Maurice Peek ging onderuit tegen Frans Janssen (HMC). In de vierde ronde traden de vier spelers met 3 uit 3 tegen elkaar in het strijdperk. Dat Bram van den Berg (SMB) topfavoriet Martijn Dambacher (SV Utrecht) versloeg was al even verrassend als de nederlaag van Joost Hoogendoorn (ZZICT) tegen César Becx. De winnaars remiseerden in ronde 5 met elkaar, en dat gaf Maurice Peek, Martijn Dambacher en Frans Konings de gelegenheid om de koplopers tot op een halfje te naderen. In de zesde en voorlaatste ronde remiseerde Becx met Konings en verloor Van den Berg van Maurice Peek. Laatstgenoemde kwam daardoor samen met Dambacher (die Cor van Dongen een eindspel afpakte) naast Becx. In de laatste ronde was de indeling: Dambacher (5) – Becx (5) en Peek (5) – Konings (4˝). Maurice Peek wist na een moeizame aanloop Frans Konings tactisch te overvleugelen, en toen was het wachten op de afloop van het andere topduel. Die kwam er toen Becx zich in het verre paardeindspel vergaloppeerde, waardoor Martijn Dambacher zich naast Peek op de eerste plaats kon nestelen. Maurice Peek werd toernooiwinnaar, hij had een wp’tje meer. Op de gedeelde derde plaats eindigden Bram van den Berg, Becx en de HSC’ers Frans Janssen en Bart Dekker met 5 punten.

Eindstand: http://www.stukkenjagers.nl/kerst/a1.html
Uitslagen: http://www.stukkenjagers.nl/kerst/a2.html