Het 1e Open Voerendaals Snelschaakkampioenschap (OVS)

Voordat ik iets schrijf over het OVS toernooi is een inleiding nodig: sinds een paar jaar is er bij ons een fanatiekeling lid. Hij is constant bezig met schaken. De ene keer als speler (externe competitie, interne competitie, rapid toernooien, snelschaak toernooien, enz.), de andere keer als trainer (eigen jeugd, een groepje eigen senioren, hij volgt zelf lessen om een betere trainer te worden en gaat volgens mij ook wat Limburgse jeugd trainen). Daar heb ik allemaal geen problemen mee. Maar hij is namelijk vaak lastig. Hij weet mensen enthousiast te maken met zijn ideeën. En dat is heel erg lastig... Ik zit in het bestuur en hij bezorgt me veel werk! Een van zijn ideeën was een snelschaaktoernooi. Dat hebben we op 2 oktober jongstleden gehouden en daarover gaat dit artikel.

De toernooi-opzet is eenvoudig: 13 ronden Zwitsers in een grote groep met een speeltempo van 5 minuten pppp. In iedere ronde speel je met wit en zwart tegen dezelfde tegenstander. Degene met de meeste punten na 26 partijen wint het toernooi. Buiten de prijzen voor de toppers zijn er veel ratingprijzen, om te zorgen dat iedereen wat kan winnen.

Met 54 deelnemers en een sterk deelnemersveld is deze eerste editie aan het begin van de dag al geslaagd. IM Viesturs Meijers (2487), IM Mathias Roeder (2431), Martijn Dambacher (2400) en Maurice Peek (2348) vormen de hoogst gerate spelers. Het gat na hen is groot, dus zijn zij de favorieten. Het toernooi is nog maar net begonnen of Tom Bus laat in de tweede ronde zien, dat de toppers niet onkwetsbaar zijn. Hij weet een halfje van Roeder af te snoepen. Met een gedeelde zevende plaats aan het einde van de dag laat hij zien dat dit niet toevallig is.

Er zijn meer spelers, die leuke puntjes pakken tegen de toppers: Igor Heinen speelt 1-1 tegen Meijers, Sander Vanwersch pakt een punt tegen Martijn Dambacher, Lars Doering snoept een halfje tegen Roeder. Over het geheel is het echter wel duidelijk: een groep van vijf scheidt zich steeds duidelijker af van de rest. Vijf? Er waren toch vier toppers? Ja, maar Rob Caessens speelt ook mee in dit toernooi! Arno Henzen vertelde me ’s avonds dat Caessens in het verleden een stuk of negen keer heeft gewonnen in Helden-Panningen (een toernooi, dat helaas niet meer bestaat) waar hij zelf (toch ook een 2200-speler) blij was als hij de eerste tienkamp haalde. Als je ook bedenkt dat die finalegroep vaak gevuld was met spelers als Frank Wuts, Maarten Strijbos en Johan van Mil, dan kun je je wel voorstellen dat Caessens “best goed” is in snelschaken. Met een 2-0 tegen Meijers zet hij de toon in de derde ronde. Daarna stoomt hij door met 1½-½ tegen Dambacher in de vierde ronde en 1-1 tegen Roeder in de zesde ronde.

Na negen van de dertien ronden staat de kop er als volgt voor: Caessens 15½, Dambacher 14½, Roeder en Peek 12½. Het gat tussen Dambacher en Roeder/Peek is twee punten. Omdat de meeste toppers ondertussen al tegen elkaar hebben gespeeld, is dat een groot gat (want tegen de andere spelers winnen ze bijna alles). De volgende ronden bevestigen dit beeld. Caessens en Dambacher vechten om de eerste plek, de anderen mogen kijken of ze een van de overige geldprijzen in de wacht kunnen slepen. Caessens wint met 1½-½ in ronde 10 en 11, maar Dambacher wint twee keer met 2-0. Met slechts twee ronden voor de boeg staan ze daardoor beide op 18½ punt. In ronde 12 raakt Dambacher een vol punt kwijt in een wisselvallige partij tegen Vanwersch. Met zelf nog slechts één seconde op de klok, wint Vanwersch de partij uiteindelijk op tijd. Omdat Caessens met 2-0 wint, staat hij een vol punt voor. Een 1½-½ is daarom genoeg in de laatste ronde. Zou dat lukken? Geen probleem! Na Dambacher moet Vanwersch het nu opnemen tegen Caessens. Een nieuwe stunt zit er niet in. Caessens wint de eerste partij, geeft de tweede snel remise en haalt daarmee de titel binnen van dit eerste Open Voerendaals Snelschaakkampioenschap.

Eindstand

Ratingprijzen <1500

1.   Anusch Haroutiunian (SV Heerlen)	12.5
2.   Tom Snijckers (SV Voerendaal)	12

Behalve het toernooi zelf was er nog een ander nieuw aspect deze dag. Het is namelijk het eerste toernooi, dat wordt gesponsord door de in oprichting zijnde Stichting Denksportpromotie Zuyd. Laten we hopen dat ik de komende jaren nog vaak in positieve zin naar de stichting mag verwijzen.

Het snelschaaktoernooi volgend jaar? Hopelijk is dit het begin van een mooie traditie. Twintig deelnemers extra lijkt me een mooi doel voor de volgende keer!

Zo, toernooi achter de rug, verslag af. Eindelijk rust...

Ruud Lemmers