Veldhoven 2 - Voerendaal 2

Op 17 december stond de uit-wedstrijd tegen Veldhoven 2 op het programma.

Daar we om 11 uur bij Bart in Eindhoven zouden ontbijten, was het vroeg opstaan deze zaterdag. Daarnaast had het ook nog gesneeuwd. Reden voor Marco om Bob om 8.00 's morgens uit bed te bellen of de wedstrijd doorging (gelukkig ben ik geen teamleider). Daar wij echter geen watjes zijn, zijn we gewoon naar Brabant vertrokken.

Na een goed ontbijt bij de pas verhuisde Bart kon de wedstrijd beginnen. Als eerste scoorde Thomas een vol punt tegen de tegenstander waar ik op gerekend had. Ik sta altijd verbaasd, dat zulk een rustige systeem zo vaak voor een snel punt zorgt. Toen ik voor het eerst ging kijken stond Thomas al een kwaliteit voor en zou hij nog een stuk erbij winnen. Dat was dus 1-0 in ons voordeel.

Even later volgde ik. Reden dat ik dit verslag mag schrijven. Het wordt toch tijd, dat Thomas nederlands gaat schrijven ;-)

Mijn tegenstander, die topscorer was van onze tegenstander, had in de opening een onnauwkeurige zet gedaan, waardoor ik erg prettig kwam te staan. Zwart kwam niet tot rocheren. De stelling speelde zich daarna eigenlijk vanzelf en koste mij weinig hoofdbrekens. Toen stukverlies onvermijdelijk was voor mijn tegenstander gaf hij op. 2-0 na 21 zetten.

De eerste tegenslag kreeg Bob te verduren. In zulk een soort Reti moet je het paard van de tegenstander volgens mij van e5 houden door eerder Pbd7 te spelen. Bob liet het toe en sloeg het later weg. De pion op e5 zorgde echter voor aanvalsmogelijkheden voor wit, welke Bob fataal werden. Stand om pakweg 15.45 was daarmee op 2-1 gekomen.

Ruud speelde met zwart tegen een invaller uit het vijfde van Veldhoven een scherpe opening. Blijkbaar had deze beste man nog niet vaak deze opening op het bord gehad, want Ruud bereikte een echte droomstelling. Niet veel later kon hij het volle punt bijschrijven. 3-1 voor ons.

Marco had op dat moment onderweg ook iets overzien en had een kwal minder. Hoewel het nog even leek of hij een vesting kon bouwen, beukte zijn tegenstander door de stelling heen. 3-2

Vervolgens zijn we bij de partij van onze topscoorder Bart aanbeland. Lodewijk Prins scoorde ooit op een Olympiade punt na punt. Toen zijn teamgenoten vroegen hoe het kwam dat hij zoveel punten scoorde, zei hij iets in de trant van: ze komen als motten op het licht af. Toen ik de stelling van Bart bekeek moest ik hieraan denken. Bart had juist g5 gespeeld en viel de zwarte toren aan. Bart zijn mot (excuseer tegenstander) verplaatste niet de toren maar speelde een andere zet, waarmee hij dacht Bart mat te zetten. Bart had echter verder gekeken en nam gewoon de toren. Zijn tegenstander had 1 schaak, moest de dames ruilen en hield een kwal minder over. Even later 4-2.

Jan had zijn tegenstander langzaam overspeeld met zwart. Toen hij even later binnenkwam met zijn stukken leek het ook hier beslist. Na aanvankelijk een mat in 3 gemist te hebben, onstond een stelling waarin Jan een dame had tegen toren en loper van zijn tegenstander met nog wat stukken op het bord. In lichte tijdnood nam Jan echter ook nog een vergiftigde pion mee middels Lxe3. Door een listig paardzetje naar f5 veroverde wit middels een paardvork helaas dit stuk . Met deze inmiddels gunstige optelling der stukken dwong wit Jan tot overgave. Schaken kan hard zijn. Dit betekende echter tevens dat Veldhoven was teruggekomen tot 4-3.

Alles hing toen af van Luc. In een stelling die wel iets weg had van een franse doorschuiver had wit ruimte-voordeel, een leuke vrije a-pion en een zee van tijd (3 minuten) voor de laatste tien zetten. U begrijpt het al, die a-pion liep door naar a7 en de overwinning was binnen. 5-3

Ruud riep zich meteen na afloop van de wedstrijd tot matchwinnaar uit, daar hij als enige met zwart gewonnen had. Er waren inderdaad 7 wit-winnaars en 1 zwart-winnaar, maar met 310 elo punten meer dan de tegenstander hadden we echt niets anders van hem verwacht (haha)

Al met al toch een iets moeizame overwinning. Zoals het er nu uitziet, zal de wedstrijd tegen Venlo thuis de beslissing brengen over wie kampioen wordt in de 3e klasse H. Voordat het zover is zullen we eerst de wedstrijd tegen Gess tot een goed einde moeten brengen.

Veldhoven 2-Voerendaal 23-5
1.Joost 't Hart-Marcel Winkels0-1