Voerendaal geeft DSC Delft een punt

De weergoden hadden vrijdag 25 november goed huisgehouden in het land. Heel Nederland lag plat, edoch zaterdag trok de mist weer op en zodoende kon DSC Delft ruim op tijd in de Borenburg arriveren. Het team uit Delft kende een slechte start in deze competitie en was gebrand op een eerste matchpunt. Voerendaal dat gebrand is op handhaven in de eerste klasse wilde deze match graag zegevierend afsluiten. Deze tegenstrijdige belangen zorgden voor een spannende match met een vreemd scoreverloop.

Zoals gebruikelijk bij matches van Voerendaal wordt er langzaam begonnen. De spelers delen enkele speldenprikken uit maar het evenwicht in de match wordt niet verbroken. De spannende fase treedt vanaf 16:30 aan wanneer de eerste tijdnood-duels plaatsvinden.

Zo had Rob Merx (w,10) groot ruimtevoordeel opgebouwd tegen Ted Barendse. Zijn tijdsachterstand legde echter meer gewicht in de schaal. In de moeilijke fase weerlegde Barendse de onnauwkeurigheden van wit en opende hij de score (0-1). Even later maakten de Delftse jeugdspelers de hattrick compleet. Arno Henzen (z,3) werd geruisloos opgeknoopt door Chiel van Oosterom (0-2). Een paar borden lager kon Paul Vercoulen (z,7) zijn solide stelling niet meer verdedigen. Tegenstander Joram op den Kelder voerde de aanval in stijl uit (0-3).

Voerendaal kwam terug in de wedstrijd door een strategisch zeer sterk gespeelde partij van Rob Caessens (w,8) die invaller De Bas steeds achter de feiten liet aanhollen (1-3). De partij die de meeste aandacht trok was wel die tussen Camiel Peerlings (w,6) en Dolf Beltz. In een hyperscherpe Siciliaan voerden zij een ongebalanceerde strijd. Voor de toeschouwers (en de spelers) was het nooit duidelijk wie nu beter stond. Zoals zo vaak in dit type partijen heeft degene met het meeste initiatief de grootste kans van slagen. Vanwege een zwarte onnauwkeurigheid werd zijn monarch naar d2 gejaagd. Na Pb1 schaak was het uit (2-3)! De stand werd gelijktrokken door de zeer goed in vorm zijnde Patrick Driessens (z,5). De lastige opening die Gert Legemaat hem voorschotelde, kostte Patrick zeeën van tijd. Met nog 2 minuten voor 20 zetten begon Patrick aan het dubbeltoreneindspel. Zijn tegenstander maakte geen gebruik van de tijdnood, nee, integendeel. Toen de f-pion mocht oprukken tot f2 was het pleit beslecht (3-3).

Duidelijkheid over de einduitslag bestond echter nog niet. De Duitse topspelers hadden wel een plusje, Temmink stond gelijk en Bus stond verloren. Henk Temmink (w,4) stond lange tijd gelijk tegen Arend van Dop en remise leek de juiste uitslag. Henk weigerde echter een remiseaanbod en raakte de draad kwijt in het lopereindspel (3-4). Op het topbord wist Gerhard Schebler (z,1) met een petite combinaison een belangrijke pion te winnen. Marten Wortel verdedigde zich zeer hardnekkig maar de zwarte activiteit bezegelde uiteindelijk zijn lot (4-4). Op bord 2 had b>Daniel Hausrath (w,2) een langdurig klein initiatief. Leo Hofland hield de schade dan ook lange tijd binnen de perken. Met kleine middelen bouwde Hausrath zijn voordeel uit om het volle punt te incasseren (4-5). Na een gelijkwaardige opening speelde Tom Bus (z,9) het verkeerde plan waardoor hij precair kwam te staan. Met een kwaliteitsoffer en pseudo-activiteit probeerde hij routinier Kees van der Meer te misleiden. Deze speelde de tijdnoodfase niet op zijn allerbest waardoor Tom mat in één dreigde.

Van der Meer moest tot eeuwig schaak besluiten, ware het niet dat Bus het verkeerde veld voor zijn koning koos. Het resterende eindspel was kansloos voor Bus (5-5).

Stelling na 36... Pf4

Het vervolg was 37. Dc7+ Kf8 38.Dc8+ Kg7?? 39.Dc3+ en wint.

Met deze einduitslag konden beide teams tevreden zijn. DSC is eindelijk van die hatelijke nul af en Voerendaal kruipt iets dichter naar de middenmoot.

Voerendaal - DSC Delft      5-5
1 Schebler   - Wortel        1-0