MSV-VSM 2 - Voerendaal 3

Normaliter heb ik het niet zo op koopzondagen. De zondag is er voor de ontspanning en voor de leut (en voor de meer gelovigen onder ons: voor de bezinning). Maar soms kun je leuke dingen krijgen voor een superzacht prijsje en is het opportuun om een uitzondering te maken.

Roger Hünen (3,w) was al na 55 minuten klaar. Met b2-b4 deed hij een agressieve zet die volgens Fritz niet eens zo goed was. Maar het was voldoende om zwart op het verkeerde been te zetten en een stuk en het punt te laten inleveren. Simon Hogenhout (7,w) wist in de taktische verwikkelingen na een schotse opening een pion te winnen. Het actieve zwarte tegenspel leek enige tijd goed voor remise, maar een blunder gaf de witte c-pion vrij baan voor een touch down. Eric-Jan Morren (6,z) kreeg al in de opening een stuk cadeau en lanceerde meteen een woeste aanval. Die sloeg helaas net niet door, waarna Eric-Jan "Plan B" in werking zette: het afwikkelen naar een eindspel met een stuk meer. De oprukkende b-pion bezegelde vervolgens het witte lot. Aldus stonden we na ruim 2 uur spelen al op 0-3.

Tom Vrouenraets (4,z) ging iets te optimistisch te werk waardoor wit dreigingen kreeg. Tom hield in de daarop volgende verwikkelingen echter het hoofd koel en wist af te wikkelen naar remise. Ed Vos (2,z) bereikte in een koningsindische verdediging eenvoudig gelijk spel, maar helaas niet meer. In een onduidelijke stelling werd besloten tot remise en was na ruim 3 uur spelen het eerste matchpunt binnen.

Na dit vreedzame intermezzo sloeg V3 weer genadeloos toe. John Heuts (5,w) snoepte met een combinatie in de categorie klein-maar-fijn een pionnetje mee. De zwartspeler zag het kennelijk niet meer zo zitten en begon snel te spelen zodat John zich niet meer bovenmatig hoefde in te spannen om een bordpunt en het tweede matchpunt veilig te stellen. Igor Heinen (1,w) was goed uit de opening gekomen en kreeg al snel een duidelijk ruimteoverwicht. Tegen de tijd dat zwart met de rug tegen de muur was gezet, leek de stelling echter vastgelopen. Igor bedacht toen dat de strijd niet over de zwarte maar over de witte velden beslecht moest worden, waarna het als een mes door de boter ging. Zo stonden we vlak na de tijdcontrole al op 1-6.

Als laatste was Diana Dalemans (8,z) nog bezig. Zij had vlak na de opening een stuk tegen twee pionnen gekregen, maar kreeg niet goed vat op de hechte witte pionnenmuur die steeds verder naar voren opschoof. Na een moeilijk eindspel met fouten over en weer berustten de kemphanen in remise.

Aldus werd de eindstand bepaald op 1½-6½. In de uitverkoop is het best leuk winkelen. Ook op zondag.

Roger, 06-02-2006