Voerendaal verpest feestje van Eindhoven

Afgelopen week vierde de historische vereniging SV Eindhoven haar 90e bestaansjaar. Als voorproefje op de feestvreugde had het eerste team haar twee eerste matches gewonnen en was daarmee fier gedeelde koploper in de Eerste Klasse. Schaakvereniging Voerendaal was afgelopen zaterdag te gast. Frans Kuijpers verwelkomde de gasten met de warme woorden: "U mag een kleine bijdrage aan de feestvreugde leveren".

Voerendaal, niet direct de beroerdste vereniging uit het Zuiden, deed meteen een duit in het zakje door de twee Duitse schakers in een never-ending file te laten belanden. De eerste bordpunten bij Eindhoven werden al heimelijk geteld. Door een wonder loste de file zich op en om 13:41 schoven Schebler en Hausrath, zoals altijd goed gemutst, aan de tafels. Na zo’n anderhalf uur spelen leken de Eindhovenaren inderdaad op een kleine winst af te stevenen. Maar het heeft niet zo mogen zijn. De Voerendalers, beseffende dat een derde nederlaag hun diep in de degradatiezorgen zou brengen, keerden het tij. Op bord twee werd de score geopend. Tegen de snel spelende Veerman won Hausrath in een Pseudo-Benoni met een petite combinaison twee vitale pionnen. In het zware stukken eindspel werd dit snel tot winst omgebogen (0-1). Vrij snel daarna had het jeugdtalent Miedema last van een black-out. In een redelijke stelling verloor hij middels een aftrekaanval een vol stuk. Caessens nam het cadeautje dankbaar aan (0-2). Driessens lokte Hallebeek in een Maroczy-opstelling. Toen Hallebeek enigszins ongeduldig geworden zijn koningstelling met f6 en h5 verzwakte, kon Driessens een mooie koningsaanval opbouwen (0-3). Om zo snel mogelijk de 5 bordpunten te halen besloten Vercoulen en Bus remise aan te bieden. De tegenstanders konden proberen hun team in de race te houden, maar gezien de stand op het bord was remise een welkome verlossing (1-4). Op bord 1 bouwde Schebler met eenvoudige middelen zijn voordeel uit. Hier was zelfs geen Van der Plassche tegen opgewassen (1-5). De twee matchpunten werden veiliggesteld door Camiel Peerlings. Heel handig zorgde hij ervoor dat er een ongebalanceerde strijd op het bord kwam. Of het allemaal incorrect was, kon tegenstander Sutmuller niet bewijzen. De voorste van de tripelpion besliste uiteindelijk de partij (1-6).

Kon Eindhoven dan helemaal niets terugdoen? Zat er weer een debâcle in zoals vorig jaar? Nee, het was de oudere garde die liet zien, hoe het moest! Op bord 9 speelde Moonen een zeer actief middenspel tegen B. Merx.De verhoogde zwarte druk resulteerde in een mooie mataanval (2-6). Op bord 6 bestreed Kuijpers de Pirc van Henzen met g3. In deze strategische strijd kon wit handiger manoeuvreren en het ontluisterende Db5 gaf wit een groot eindspelvoordeel (3-6). Op dit moment besloot Temmink remise aan te bieden. In een toreneindspel met een pion minder kon Sziva niets anders doen dan accepteren. Hiermee was de eindstand 3½ - 6½ geworden en was Voerendaal van zijn laatste plaats af.

Eindhoven			Voerendaal	       3½-6½
1  Bas van der Plassche 2368	Gerhard Schebler   2470	0-1