We zijn Brunssum 2 dankbaar……

om hun sportiviteit, mentaliteit en hun strijd. En om deze drie redenen werd een enerverende wedstrijd.

Eerst laten we Ed aan het woord over de wedstrijd (bij Mythos):

Voerendaal 3 komt altijd om te winnen. Optimistisch togen we naar Brunssum voor de mogelijke beslissende wedstrijd in klasse 1B. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we met de billen bloot moesten (behalve Diana dan). Na 2 uur stond het misschien zelfs wel minder, na 3 uur was zelfs de grootste optimist onder ons zeker dat we minder stonden.

OK, Igor hakt. Tom wil Ger Deichmann niet tarten, maar Diana weet met een toren meer een verloren eindspel te bereiken. Wij werden breder en breder. Simon stuntelende ondertussen in de marge. In teambelang worstelde hij nog een tijdje door, tegen beter weten in. In verband met een nakend kampioenschap moesten veel remise-aanbiedingen worden afgeslagen. Ed was tevreden met remise. Diana zeker ook.

In verband met de uitslag (tussen de bedrijven door had Marc rond een onduidelijk dynamisch evenwicht zijn partij winnend afgesloten) waren Eric Jan en John tevreden met hun plusremise. John stond in de slotstelling gewonnen, maar koos het zekere voor het onzekere.

Nu laten we de teamcaptain Igor aan het woord:

Zowel van onze kant kwam Diana iets later als van Brunssumse zijde. Haar concert duurde iets langer dan verwacht. Maar ook een jeugdspeler van Brunssum kwam later, had zich verslapen en zijn moeder wist nergens wat van. Diana speelde zeer sterk in de opening en won al snel een toren. Toen ze op scherp bleef spelen, hield iedereen het hart vast. Maar het was goed. Totdat de twee centrumpionnen van Ron Dohmen wel erg stevig stonden op de zevende rij. Uiteindelijk wist Ron een gewonnen einspel niet af te maken waardoor Diana bij driemaal dezelfde zet remise claimde. Toen werd gezegd dat het om drie keer dezelfde stelling moest gaan, repareerde ze haar claim: “dat bedoel ik”. Ron had er al snel vrede mee.

Paul Thissen was een beetje teleurgesteld. Ik had het gevoel dat hij deze middag zin had in een echte lange spannende partij. Maar toen mijn Sämisch-f3 pion oprukte naar f6 was de strijd snel beslist. Na de teleurstelling te hebben verwerkt kwam Paul me mededelen dat hij spoken heeft gezien.

Tom had al snel een remise. Ik heb weinig van zijn partij meegekregen, maar gaf toch snel akkoord over het voorstel. Zoals Ed al zei: Deichmann moet je niet tarten. John daarentegen kwam ook remise vragen. Hoe sta je John? Ik heb de betere loper, was zijn antwoord. Nou, doorspelen dan! Puur om de matchpunten veilig te stellen, speelde hij niet door voor het volle bordpunt.

Eric Jan worstelde en ontworstelde zich in tijdnood uit een benarde situatie. Hij is goed in deze situaties. Een correctie op het verslag van Ed: het was optisch een plusremise. Marc was bezig met een nette partij. Volgens mij waren we eerder tevreden over het vertrouwen waarmee Marc de laatste tijd speelt in plaats van (ook!) zijn goedverzorgde spel. Als zijn tegenstander meer afwachtend en meer geraffineerd was geweest, dan had Marc het nog moeilijk gekregen. Maar eind goed al goed!! Het gezamenlijk ontbijten bij Igor wierp zijn vruchten af.

Natafelen (iedereen het hoogste woord):

Iedereen was het erover eens dat Brunssum 2 een sterk, breed en hecht team is. Niet onterecht deelde de teamleider van Brunssum 2 mee dat zij ook voor het kampioenschap gaan. Nu zijn wij gewaarschuwd, want 2 matchpuntjes ergens laten liggen kan het deksel op onze neus betekenen. Onze teamleider ‘sloot’ wijs af door te zeggen: onze grootste tegenstander zijn wijzelf.

Brunssum 2             - Voerendaal 3    3½-4½
Ger Schaffhausen       - Ed Vos           ½-½