Spannend slot van de LiSB competitie in 1e klasse B

Het hele seizoen loopt Voerendaal 3 achter de feiten aan. Gess 2 heeft tot aan de laatste ronde alles gewonnen, terwijl Voerendaal 3 (onderlinge wedstrijd verloren) steeds op korte afstand blijft volgen in de competitie. Dus het uitgangspunt voor de laatste ronde is helder: Voerendaal moet winnen van Blerick, terwijl we ook een beroep moeten doen op Brunssum 2 om flinke tegenstand tegen Gess 2 te leveren.

Maar, hoe zeker zijn de zaken in het hedendaagse leven? Gisteren weet Finland, tegen alle verwachting in, het Eurosongfestival voor de allereerste keer in de geschiedenis te winnen. Zijn er misschien nog meer verrassingen mogelijk?

Traditiegetrouw start de competitiedag met een gezamenlijk ontbijt, ditmaal perfect verzorgd door Emily en Eric Jan Morren. 100% Gemotiveerd beginnen we daarna aan de gezamenlijke slotronde in Roermond.

• De tegenstander van Tom V maakt in hun partij de laatste fout en daarmee weet Tom de score voor Voerendaal 3 te openen. Igor kan snel hierna de score voor Voerendaal verdubbelen, door met de witte stukken te winnen.
    Even voorzichtig polsen bij de buren (Brunssum 2 - Gess 2) levert een tussenstand van 1,5 - 0,5 voor Brunssum op: de zenuwen begonnen verder op te lopen.
  • Enige tijd later begint er meer tekening in de wedstrijd te komen. Marc speelt de Kraus-variant van het Siciliaans, en bereikt een middenspel waarin beide partijen geen vorderingen meer kunnen maken. Ook Ed heeft een middenspel bereikt, waar na een grootscheepse stukkenruil een nagenoeg gelijke stelling overblijft. Voor beide spelers is remise dan ook een terechte uitslag.
  • De mooiste partij van deze middag komt op naam van Roger, die in een fraaie aanvalspartij zijn tegenstander werkelijk geen kans geeft. Roger overweegt serieus om deze partij in te dienen, om in aanmerking te komen voor beste partij van de slotronde. Hierop is door dagblad De Limburger een prijs van maar liefst EUR 300 uitgeloofd!
    Daarmee is de tussenstand inmiddels op 1-4 voor Voerendaal gekomen, maar ook aan Brunssumse kant beginnen de punten binnen te stromen en is de tussenstand inmiddels 3,5 - 1,5. De hartslag loopt verder op.
  • Simon kan vandaag helaas geen ijzer met handen breken. Na een kalme opening offert hij enkele pionnen voor aanvalsspel. De aanval komt ook inderdaad, maar wordt helaas kundig opgevangen.
  • John en Eric Jan hebben inmiddels hun beide partijen in een zeer gunstig eindspel weten te loodsen en halen, volgens verwachting, nog twee volle punten binnen en daarmee behaalt Voerendaal een ruime 2-6 overwinning.

Even later haalt F. Schotanus voor Brunssum beide matchpunten binnen en gaan de Voerendaalse handen de lucht in. Het kampioenschap is daarmee op de valreep nog behaald! Zelden heb ik zo’n close finish meegemaakt, maar zo blijkt maar weer eens: hou bij elke wedstrijd altijd de moed erin, net zoals Finland...

Uitslagen

Blerick 1		-	Voerendaal 3		2-6