Snelschaakkampioenschap 2003 S.V. Voerendaal

Zoals gebruikelijk in deze periode van het jaar werd op zondag 21 december gespeeld om de interne snelschaaktitel. Er waren 33 spelers aanwezig in Café Zinzen om een uur of één, waaronder de nieuwe jeugd(dubbel)leden Diana Dalemans (tevens Heerlensche S.V.) en Tristan Hünen (ook S.V. Brunssum). Ook van de partij waren Eric Camps en Frank Bodelier (beiden terug van weggeweest!). Tot slot konden we ook nog een gastspeler begroeten, namelijk Ivo Wantola (L.S.G. Leiden, vroeger S.V. Schaesberg). Rob Caessens zou het in ieder geval zwaar genoeg krijgen om zijn vorig jaar behaalde titel te verdedigen. En degene, die niet de ambitie had om zich te mengen in de strijd om de titel en de wisselbeker, kon zich richten op de ereplaatsen in de andere finalegroepen.

Er werd gespeeld volgens het vertrouwde Systeem Amsterdam (3 keer een voorronde met groepen van 3 of 4 spelers met finalegroepen van 5 of 6 spelers) met een speeltempo van 7 minuten per persoon per partij (p.p.p.p.). Wedstrijdleider was Rick Wagemakers, terwijl Rob en Bob Merx zorgden voor de indeling.

Tijdens de voorronden lieten Rob Caessens en Patrick Driessens er geen gras over groeien en lieten maar 1 punt liggen. Hopelijk hadden ze niet te vroeg gepiekt! Hieronder volgt de stand na de voorronden, waar iedereen zich zelf nog eens kan terugvinden. De volgorde werd bepaald door achtereenvolgens het aantal punten na 3 voorronden, het aantal punten na 2 voorronden en het aantal punten na 1 voorronde.

Stand na de voorronden

1.	Rob Caessens			8 (uit 9)
2.	Patrick Driessens		8

31.	Han Hundscheid			2½
32.	Laurens Brand			2½
33.	Tristan Hünen			2
De finalegroepen werden ingedeeld, zoals hierboven aangegeven. Finalegroep F werd overtuigend gewonnen door Han Hundscheid voor Tristan Hünen.

Finalegroep F

1.	Han Hundscheid			3½ (uit 4)
2.	Tristan Hünen			2½
3.	Laurens Brand			2
4.	Vincent Brand			1
5.	Bert Klunder			1
In groep E was Tom Snijckers de beste en hij haalde hier de eerste plaats voor Frans Eestermans. Diana Dalemans (8 jaar!) mocht natuurlijk ook een prijs komen uitzoeken!

Finalegroep E

1.	Tom Snijckers			3½ (uit 4)
2.	Frans Eestermans		2½
3.	Diana Dalemans			2
4.	Eric Camps			2
5.	Bob Elzinga			0
In groep D komen we de enige speler tegen, die in zijn finalegroep 100% scoorde, namelijk Michel Willems. Op de tweede plaats eindigde Frans Héman, die weliswaar gelijk eindigde met Frans Kerssemakers met een remise in de onderlinge partij, maar meer punten behaalde tijdens de voorronden.

Finalegroep D

1.	Michel Willems			4 (uit 4)
2.	Frans Héman			2½
3.	Frans Kerssemakers		2½
4.	Mario Hodzelmans		1
5.	Bert Bomhoff			0
Dat Ed Vos nog steeds een gevreesde snelschaker is, bewees hij door groep C te winnen voor Bob Merx. Maarten Lenaers behaalde de tweede jeugdprijs.

Finalegroep C

1.	Ed Vos				4½ (uit 5)
2.	Bob Merx			4
3.	Marc Kraus			2½
4.	Bert Smeets			2
5.	Maarten Lenaers			1½
6.	Frank Bodelier			½
In de tweede groep haalden Igor Heinen en Rob Merx evenveel punten, maar omdat Igor de onderlinge partij had gewonnen, werd hij winnaar. Roy Elzinga mocht (een beetje laat, sorry Roy!) de eerste jeugdprijs komen ophalen.

Finalegroep B

1.	Igor Heinen			4 (uit 5)
2.	Rob Merx			4
3.	Bart van der Zwet		3
4.	Ivo Wantola			3
5.	Roy Elzinga			1
6.	Simon Hoogenhout		0
De apotheose om het clubkampioenschap en de wisselbeker was tevens de spannendste! Liefst 3 spelers, te weten Arno Henzen, Rob Caessens en Patrick Driessens eindigden gelijk. Omdat Arno van beiden had weten te winnen, werd hij de Voerendaalse snelschaakkampioen 2003! Arno, proficiat! Voor recordkampioen Patrick was het een beetje sneu, dat hij vanwege minder punten na 2(!) voorronden (de onderlinge finalepartij tegen Rob was remise, ze hadden beiden evenveel punten na 3 voorronden) Rob moest laten voorgaan voor de tweede prijs.

Finalegroep A

1.	Arno Henzen (kampioen 2003)	3½
2.	Rob Caessens			3½
3.	Patrick Driessens		3½
4.	Henk Temmink			2½
5.	Marcel Winkels			1
6.	Tom Bus				1
‘s Avonds had Igor Heinen voor schakers en aanhang een satébuffet bij De Pintelier in Voerendaal geregeld. Het was lekker en het werd laat (dat laatste voor een aantal)! Geweldig om te zien, dat Agnes Hanssen van de partij was! Eén minpunt moet ik toch nog vermelden bij deze voor de rest geslaagde dag: het groot aantal late afmeldingen voor het satébuffet. Ziekte is natuurlijk overmacht en er is niets aan te doen, maar voor andere late afmelders moet het toch duidelijk zijn, dat er is gereserveerd (en zal moeten worden betaald!) voor een bepaald aantal personen?

Bob Merx