Voerendalers actief in Geldrop

Op zaterdag 18 oktober jongstleden vond het Open Geldrops Rapidschaaktoernooi 2003 plaats. Bij dit toernooi waren ook Voerendalers actief, namelijk Tom Bus, Bart van der Zwet en ondergetekende. Zaterdagmorgen vertrokken Tom en ondergetekende al vrij vroeg vanuit Stein. Vooral ondergetekende moest nog even bekomen van de voorgaande clubavond van DJC, maar naarmate de tijd vorderde, werd ondergetekende weer wat wakkerder. Op het einde van de rit werden we ook nog even achtervolgd door niemand minder dan Jean Bodelier. Toen we eenmaal arriveerden in de speelzaal, ontmoetten we al snel Bart. Ook liepen we onder andere Gilbert Leentjens en Harald Blankertz tegen het lijf. Na een aantal snelschaakpartijtjes waren de Voerendalers opgewarmd en kon het toernooi beginnen.

De eerste ronde is naar mijn mening altijd een opwarmertje. Ook bij dit toernooi was niets minder waar, want alle drie de Voerendalers wisten hun eerste partij te winnen. De tweede ronde viel een beetje tegen, want alleen Tom wist de eer te redden door remise overeen te komen. Bart en ondergetekende moesten het onderspit delven. Hoewel ondergetekende beter stond, werd hij genadeloos door de vlag gejaagd. De derde ronde verliep voor de Voerendalers vlekkeloos. Zowel Tom, als Bart als ondergetekende wonnen hun tweede partij. Na drie ronden was Tom dus nog ongeslagen met een score van 2½ uit 3. Bart en ondergetekende hadden beide de tweede ronde verloren, waardoor ze na drie ronden op een score van 2 uit 3 stonden. De vierde ronde kwam echter een einde aan het feit dat Tom ongeslagen was, want hij verloor namelijk zijn eerste partij in tegenstelling tot Bart en ondergetekende, die hun partij wonnen. Tom, Bart en ondergetekende schoven de vijfde ronde allen remise. Na de vijfde ronde had Tom een score van 3 uit 5, terwijl Bart en ondergetekende een score hadden van 3½ uit 5. In de zesde ronde moest ondergetekende het opnemen tegen de speler, waarvan Tom in de vierde ronde had verloren, namelijk Frank Wuts. Nadat ondergetekende een pion wist te winnen, was het een koud kunstje om deze pion te verzilveren in het eindspel. Net zoals ondergetekende wist ook Bart zijn partij te winnen. Tom was de weg even kwijt, waardoor hij zich vergaloppeerde en daardoor zijn tweede partij verloor. Tijdens deze zesde ronde zorgde niemand minder dan Jean Bodelier weer voor enige oproer naar aanleiding van een remiseclaim van zijn kant. Opvallend was dat na deze ronde het scoreverloop van Bart en de ondergetekende geheel identiek was. Deze conclusie konden Bart en ondergetekende met name nemen door het feit dat beide spelers opvallend vaak naast elkaar zaten. De zevende en laatste ronde zorgde er echter voor dat dit identieke scoreverloop veranderde, want Bart moest het loodje leggen op bord 5, terwijl ondergetekende na een lange partij op bord 4 wist te winnen van Huub van Dongen. Van deze speler had de ondergetekende vorig jaar met een externe partij nog verloren, dit was dus de revanche. Tom herpakte zich en wist daardoor de laatste partij te winnen. Hier volgen nog eens de persoonlijke uitslagen (hierbij zijn Gilbert Leentjens en Harald Blankertz ook opgenomen):

Naam spelerRonde 1Ronde 2Ronde 3Ronde 4Ronde 5Ronde 6Ronde 7Eindscore
Tom Bus 1 ½ 1 0 ½ 0 1 4
Jozef Simenon 1 0 1 1 ½ 1 1
Bart van der Zwet1 0 1 1 ½ 1 0
Gilbert Leentjens1 ½ 0 1 0 0 0
Harald Blankertz0 0 1 0 0 0 0 1

De Voerendalers konden spreken van een goed resultaat. Tom eindigde uiteindelijk op een gedeeld 20e plaats (op weerstandspunten op de 21e plaats). Bart eindigde op een gedeeld 12e plaats (op weerstandspunten op de 16e plaats). Ondergetekende behaalde een verdienstelijke gedeelde 2e plaats (op weerstandspunten op de 4e plaats), waardoor hij een totale geldprijs van 27,50 euro in ontvangst mocht nemen. Voor ondergetekende was dit toernooi ook weer een leerzame ervaring. Het toernooi werd gewonnen door niemand minder dan Joost Michielsen; een sterke jeugdspeler.

Jozef Simenon