Voerendaal 2 – Veldhoven 2

Als onderdeel van de dubbele Veldhovense/Voerendaalse confrontatie stond deze wedstrijd tussen beide promovendi in de 3e ronde op 23 november op het programma. De Brabanders hadden de eerste twee wedstrijden nipt gewonnen (tegen Geleen en GESS), maar daarbij moet wel worden aangetekend, dat beide tegenstanders verzwakt waren aangetreden. Op papier waren we favoriet, maar dat zegt vaak helemaal niets.

De traditionele brunch in de Koffiemuuele samen met de spelers van het eerste team en de traditionele wandeling (rechtsom!) rond de vijver moesten de basis vormen voor het succes. Misschien dat het hier mee te maken had, maar Bob (zwart, bord 1) was al snel klaar. Zijn tegenstander had zich voorbereid en een zet gespeeld, die niet in de boeken staat. Waarom, werd snel duidelijk:

R. Simons – B. Merx

Stelling na 19. Lc1-e3

De nieuwe zet was 18. f2-f4? (verzwakt de witte velden), waarna zwart met het logische 18…Tae8 verder ging. Een alternatief voor de tekstzet was 19.Df2, maar na 19…Txe1+ 20. Dxe1 Le4 (met de dreiging 21…Df3) 21. Pd2 Te8 heeft wit ook problemen, bijv. 22. Pxe4 Txe4 23. Le3 Df3 of 22. b3 Te6 23. Lb2 Ld3. 19. Le3 heeft echter ook zijn nadelen:
19…Ld6xf4!! Profiteert van de penning over de e-lijn en de posities van de witte dame en koning. 20.g3xf4 Of 20. Df2 Lxe3+ 21. Txe3 Dd1+; 20. Lf2 Lh3 21. Dh1 Txe1+ 22. Lxe1 Dd1 20…Te8-e6 21. Dg2xd5 21. Lf2 (om Lg3 te kunnen spelen) lost de problemen ook niet op: 21…Lh3 22. Dh1 Txe1+ 23. Lxe1 Dd1 24. Kf2 Te8 21…Te6-g6+ 22. Kg1-h1 Tf8-e8! Een mooie stille zet met de dreiging Le4. 23. Pb1-d2 Lf5-e4+ 24. Dd5xe4 Na 24.Pxe4 (en 25. Pxe4) volgt Df3 mat! 24…Te8xe4 25. Le3-f2 Dh5-h3 26. Te1-g1 Te4-e2 Zwart wint nu geforceerd een stuk. 27. Ta1-e1 Te2xe1 28. Lf2xe1 Dh3-e3 29. Tg1-f1 De3-e2 en wit gaf op.

Mijn tegenstander nam de nederlaag zeer sportief op, zodat er een lange analyse volgde. Hierdoor kon ik nog net op tijd Marcel (zwart, bord 3) feliciteren, al had ik zo goed als niets meegekregen van zijn partij. Ik kan er dus ook zo goed als niets over schrijven! Ik beloof, dat ik de volgende keer de partij van Marcel beter zal observeren!

Roger (zwart, bord 5) kreeg een lastig middenspel op het bord, waarin hij een pion voorkwam. Beide koningen kwamen daarna op de tocht te staan, maar Roger bleek uiteindelijk het beste uit de complicaties te voorschijn te komen, mede door de betere stand van zijn stukken.

Vanwege deze 3-0 voorsprong werd het tijd om op bepaalde borden remise aan te bieden. Bij Bart (zwart, bord 7), die op dat moment een dynamisch middenspel op het bord had met alle stukken nog op het bord, werd dat geaccepteerd.

Niet bij alle partijen scheen de Voerendaalse zon. Ruud (wit, bord 4) kwam zonder voordeel uit de opening en wist ook daarna niet echt tegenspel te vinden. Tot overmaat van ramp kwam hij ook nog in tijdnood, waarin hij de beslissende fout maakte.

Inmiddels had Marco (wit, bord 6) een gewonnen positie met een loper meer bereikt, maar dat had heel wat voeten in de aarde had. Hij was na de opening een kwaliteit kwijtgeraakt, maar had daarna (volgens hem niet geforceerd) een paard teruggewonnen. De zwartspeler forceerde in tijdnood door een kwaliteit te geven voor tegenspel, dat er niet was. De rest (en dus het binnenhalen van de 2 wedstrijdpunten) was verder eenvoudig.

Luc (wit, bord 2) had een middagje hard werken. Na de opening had hij niet echt iets bereikt, terwijl hij ook in het vervolg zeeën van tijd gebruikte. Hij wist na een serieuze tijdnoodfase een eindspel te bereiken, dat perspectieven bood. Tijdens de tweede tijdnoodfase kon hij afwikkelen naar een gewonnen lopereindspel.

Tenslotte verloor Igor (wit, bord 8) in het middenspel een pion, maar wist na een tweede pionverlies te vluchten in een eindspel met ongelijke lopers. Hij miste hier waarschijnlijk de remise.

Al met al een mooie overwinning, die ons naar de kop van het klassement bracht. De Chinese maaltijd bij Pom Lai, samen met eveneens koploper Voerendaal 1 en een aantal supporters smaakte ons daarbij des te beter!

Bob Merx