Wedstrijdverslag Voerendaal 2 - Brunssum 1

Het is 27 september 2003, het grote moment voor de landelijk opererende schaakteams is weer aangebroken: de KNSB competitie gaat van start. Voor Voerendaal is dit begin extra bijzonder, omdat we voor het eerst met twee teams in deze competitie zijn vertegenwoordigd. Hiernaast maakt het eerste team zijn debuut in de tweede klasse, terwijl het tweede team aangevuld is met enkele nieuwe spelers, die hun externe debuut bij Voerendaal beleven.

Zoals bij de Voerendaalse teams voorheen goed gebruik was, is het ook dit seizoen goed gebruik gebleven om voor de wedstrijd samen een hapje te eten. De enige nieuwigheid is dat er nu ineens bordjes "gereserveerd" op onze tafels staan gezien de grotere aantallen mee-eters. Aangezien we de eerste wedstrijd thuis spelen, ontbijten/brunchen/lunchen we in lunchroom-restaurant "De Koffiemuuele". Van het tweede team missen we helaas Ruud, Marco (tja, de NS werkt jammer genoeg niet altijd goed mee) en Igor (die overigens vermoedelijk wel de eerste van de dag was die aan het ontbijt dacht, gezien het feit dat hij al rond 06:30 uur 's ochtends sms-te dat hij er vanochtend de voorkeur aan gaf om toch nog even wat te slapen voor de wedstrijd in plaats van mee te eten).

Na het eten strekken we nog even de benen tijdens een "rondje vijver" (wel in de juiste richting, want verkeerd om schijnt ongeluk te brengen?!). Hierna kunnen de wedstrijden beginnen. Onder het toeziend oog van assistent-wedstrijdleider Rick Wagemakers spelen we tegen Brunssum 1. Wat betreft de gespeelde partijen is vermeldenswaard dat Luc er bijna in slaagde om Brunssums topspeler Gaston een half of misschien wel een heel punt afhandig te maken, en dat Bob zijn tegenstander Hans dwong om te vechten voor wat hij waard was alvorens zij besloten de vrede te tekenen. Hiermee is de einduitslag bepaald op een gelijkspel, waarmee beide teams met wederzijds wat gemiste kansjes uiteindelijk niet ontevreden waren. Ondertussen gaf het eerste team - de prognoses in de chatboeken door de tegenstander ten spijt - geheel in lijn met de tijdgeest een staaltje "exhibitionistische zelfverrijking" ten beste dat 't Pionneke 1 niet licht zal vergeten. Hopelijk heeft het eten na afloop voor hen nog iets van de dag goed gemaakt en zit het ze in de rest van de competitie wat meer mee.

Na afloop is er gereserveerd in Mexicaans restaurant "El Popo" in Heerlen. Hier gebruiken de meeste spelers van de vier teams die in de Borenburg gespeeld hebben, samen met enkele supporters de avondmaaltijd. In tegenstelling tot de wilde speculaties in de chatboeken over mogelijke vechtpartijen wordt het een waar festijn. Het eten smaakt allemaal lekker en na het nuttigen van spijs en drank worden er door enkele internationaal beroemde/beruchte schaak-troebadoers liederen ingezet om het feestmaal luister bij te zetten. Na afloop is er van de zijde van een van onze Limburgse collegateams uit zelfs het idee geopperd om vaker met de Voerendalers gezamenlijk uit eten te gaan na een competitiedag.

Tot slot een overzicht van de persoonlijke uitslagen in de wedstrijd van het tweede team.

Voerendaal 2 - Brunssum 1 4-4
Bob Merx - Hans Dam ½-½