Voerendaal 1 - Veldhoven 1

In de derde ronde van de KNSB competitie stond de topper Voerendaal 1 - Veldhoven 1 op het programma. Beide teams waren goed uit de startblokken gekomen met twee overwinningen uit evenzoveel wedstrijden. De koppositie stond dan ook op het spel. Het werd een spannende wedstrijd waarbij Voerendaal met het uiteindelijke gelijkspel wellicht meer tevreden zal zijn dan Veldhoven.

• Als eerste was Patrick's partij afgelopen. Hij speelde tegen Frank Wuts, die alom gevreesd wordt vanwege zijn trucjes waarmee hij uit menige verloren stelling toch nog een punt weet te scoren. Vandaag liep het echter anders. Wuts speelde een sterke partij en behaalde een verdiende overwinning (0-1).

• Arno had met wit een solide voordeeltje uit de opening gehaald. Omdat hij doorgaans in dit soort stellingen op zijn sterkst speelt, hoopten en verwachtten we dat hij de stand weer in evenwicht zou brengen. Zijn tegenstander wist echter (te) veel tegenspel te creëren, waardoor Arno eieren voor zijn geld koos via een zetherhaling (½-1½).

• Tom had in de opening een kwaliteit gewonnen. De twee verbonden vrijpionnen die zijn tegenstander als compensatie kreeg, waren niet geheel voldoende maar vergden wel nauwkeurig spel van Tom. In tegenstelling tot vorig jaar, kunnen we zo'n klusje dit seizoen met een gerust hart aan hem overlaten (1½- 1½). Met deze overwinning komt Tom op 3 uit 3 en is hij toch wel een van de mannen in vorm. Deelnemers aan de LK-kampioensgroep, u bent hierbij gewaarschuwd!

• Rob M. kwam met een licht nadeeltje uit de opening. Net op het moment dat hij gelijkspel kon bereiken met een rustige voortzetting, koos hij echter voor een tactische oplossing. Dit was om diverse redenen niet verstandig: hij had erg weinig tijd en de stukken van zijn tegenstander waren veel beter ontwikkeld, waardoor tactische oplossingen in zijn algemeenheid niet plegen te werken. Hij kreeg dan ook de deksel op de neus toen zijn tegenstander met een kwaliteitsoffer de zaak besliste (1½-2½).

• Na zijn twee, niet geheel (of geheel niet?) correcte partijen in de voorgaande ronden, speelde Camiel vandaag een sterke partij. Een toreneindspel met pluspion werd naar mijn idee netjes afgemaakt, al was niet iedereen het daarmee eens, getuige het volgende gesprek bij de analyse na de partij. Rob M.: 'deze zet wint toch sneller?' Camiel: 'ja, maar mijn zet is veiliger, ik zat tenslotte al aan het bier!'. Ook Camiel heeft hiermee de perfecte score van 3 uit 3 bereikt (2½-2½).

• Rob C. keek op dat moment al geruime tijd tegen een verloren stelling aan. Hij baalde als een stekker, omdat hij in goede stelling en tijdnood van zijn tegenstander een tussenzet volledig gemist had. Met een stuk minder probeerde hij zijn tegenstander nog te verwarren en in ieder geval uit teambelang de zaak te rekken. Dat laatste lukte, al was de nederlaag onafwendbaar (2½-3½).

• Henk wist een lang gelijkopgaande partij te winnen. Net op het moment dat zijn tegenstander vorderingen dacht te maken, sloeg Henk keihard toe. Hij won een stuk en daarmee de partij. Dit was een zeer belangrijk punt, waardoor een gelijkspel weer binnen bereik was gekomen (3½-3½).

• De wedstrijd zou dus beslist worden in de partij van Paul. Kwam Paul in de eerste twee ronden nog moeizaam uit de opening, vandaag ging het een stuk soepeler en kreeg hij een prettige stelling. Helaas koos Paul voor een verkeerde afwikkeling die weliswaar een kwaliteit opleverde, maar zijn stelling geheel ontwrichtte. Hierna moest Paul vechten voor remise. Met goed verdedigen en een goed getimed remise-aanbod wist hij dit te bereiken (4-4).

De volgende wedstrijd is op 13 december tegen SMB 2. Een goede gelegenheid voor Voerendaal I om de 'schandelijke' nederlaag tegen SMB 3 van vorig jaar (en het jaar daarvoor! - RL) recht te zetten!

Voerendaal I - Veldhoven  4-4

1. Patrick Driessens - Frank Wuts            0-1