Voerendaal 1 - SOPSWEPS '29

Eindelijk was het dan zover: de laatste ronde, waarin Voerendaal 1 de promotie naar de 1e klasse KNSB kon veiligstellen. Een overwinning zou zeker voldoende zijn, en een 4-4 zou ook niet gek zijn. Alleen een grote nederlaag van 't Pionneke (7½-½ of meer) zou dan roet in het eten kunnen gooien.

De tegenstanders: SOPSWEPS'29. De letters staan voor Samen Op Pad Spelen Wij Een Potje Schaak, de 29 is van 29 februari, de oprichtingsdatum. Het bijzondere van dit team is dat het geen thuiswedstrijden speelt (er is ook geen clubavond, clublocaal of zelfs maar clubmateriaal). Het vriendenteam gaat 9 keer per jaar Op Pad om ergens te schaken. Dit gehuld in de speciale clubshirts. De laatste ronde is altijd iets speciaals, dan maken de heren er een nog groter uitje van. Vrijdag naar Valkenburg, zaterdag met de fiets naar Voerendaal.

Terug naar de wedstrijd. Deze begon goed met een prima overwinning van Rob Merx. Middels een Franse opening zadelde hij zijn tegenstander op met zwakke damevleugelpionnen. Toen deze opgelost werden, stortte het centrum in. Een blunder van wit, die tot stukverlies leidde, deed de rest. Hierna kwamen er een aantal remises door. Rob Caessens bleef met zwart makkelijk overeind tegen internationaal meester Marcel Peek (geen familie van Maurice). Bij het voorbereiden op de clubavond liep zijn Konings-Indisch nog niet naar behoren, maar op de speeldag hield hij zonder problemen stand. Camiel scoorde ook een belangrijk halfje. In de opening gingen er heel veel stukken van het bord, zodat het moeilijk was iets te ondernemen. Op een gegeven moment moest hij kiezen of hij het ingewikkeld moest maken, of dat er een extra remise voor Voerendaal op het scorebord kwam. Na lange tijd te hebben moeten wachten op de non-playing captain, die het ook allemaal niet wist, leek het beter om dat halfje maar binnen te halen. Ook Paul stelde de teamleider zwaar op de proef met de vraag of hij moest doorspelen of niet. Het begon er net wat eng uit te zien, een witte koning op f2 terwijl zwart over een half-open f-lijn beschikte, zodat ik hem aanraadde dat halfje mee te nemen. De zetten die op het bord kwamen in de analyse maakten dat ik er spijt van had; in no time stond Paul beter.

Al met al een mooie tussenstand: 2½-1½ voor Voerendaal! Tijd om eens te informeren hoe het ging in Roermond, maar er kwam maar geen nieuws uit die hoek. Gewoon doorspelen dus, en het aanbod van SOPSWEPS om er 4-4 van te maken vriendelijk afslaan. Dit, hoewel het er toch een beetje eng uit zag.

Arno had weliswaar een prima stelling, het Konings-Indisch van tegenstander Bottema zag er maar verdacht uit, maar ook een stuk minder tijd. Henk had veel meer tijd dan de tegenstander, maar na zijn creatieve openingsbehandeling moest zijn koning op reis naar d7 en c6, wat er toch gevaarlijk uit zag. Misschien goed, misschien slecht, allemaal niet goed voor de zenuwen van de teamleider! Patrick kreeg een uiterst dubieuze opening op het bord, de Moderne Benoni, maar slaagde er niet in voordeel te bereiken. Zijn tegenstander offerde een pion, zodat er flink wat gaten in de witte stelling ontstonden. Daarnaast had ook Patrick tijdgebrek. Ditzelfde gold voor Tom, de enige echte ploegkapitein, die de zware taak op zich genomen had om namens alle spelers zenuwachtig te zijn. Herhaaldelijk moest hij er op gewezen worden het remise-aanbod van zijn tegenstander te weigeren. De stelling gaf daar misschien niet echt reden toe (een c3 Siciliaan werd door wit enigszins bizar gespeeld, met Td1 en h4 Th3 - toch leek het allemaal OK), maar mijn vertrouwen in de speelsterkte van Tom is dermate groot dat het beter leek om hem door te laten spelen.

Bij Henk ontwikkelde alles zich ineens bijzonder snel. Eerst werden de witte dreigingen onschadelijk gemaakt, daarna maakte hij er zelf een paar. Wit sloeg op h7 en op g6, maar na Dh4 en Tag8 keken er ineens veel stukken richting witte koning. Het werd nog mooi afgemaakt met een dame-offer: 3½-1½ voor Voerendaal! Patrick had zich ondertussen uit de omklemming geworsteld, en stond beter. Gauw remise aanbieden om de 4 punten binnen te halen, zodat promotie bijna niet meer gemist kon worden! Ook Arno, die net een kwaliteit had geofferd om een riante stelling te krijgen, maakte toen remise, snel gevolgd door Tom. Op sommige momenten is feestvieren belangrijker dan een potje schaak!

Einduitslag dus 5-3, een mooi resultaat tegen het sterke SOPSWEPS team. Goed voor een 1e plaats in de 2e klasse KNSB, en promotie naar de 1e klasse. Het zal daar niet makkelijk worden, maar met een kleine versterking moet Voerendaal toch geacht worden om volgend seizoen niet te degraderen. Mijn gelukwensen aan alle spelers, in het bijzonder aan de topscorers Henk en Tom (beiden 8 uit 9!).

Persoonlijke uitslagen

1. Rob Caessens      - Marcel Peek      ½-½