Woorden stellen zwak

Voordat een column geschreven wordt zal doorgaans een thema bekend moeten zijn. Nu heb ik het probleem dat ik die niet heb. Daarom de volgende woorden als ‘werkwoorden’:
  • LISB
  • BAKKER
  • SPEL
  • PRAATJESBOEK
  • DAMMEN
  • RATING
  • MONDSTUK
  • STELLINGEN
  • HOOG

Met deze woorden tot een column komen? Eens kijken wat er in de pen zit:

Marco, niet Marco van Basten en ook niet Marco BAKKER, geeft af op de LISB. Dat is wel een hele makkelijke prooi (in dit geval de LISB). Daarbij denkt deze persoon met zijn pseudo-analytisch vermogen dat hij HOOG SPEL speelt. Natuurlijk niet en daarbij praat hij zichzelf een potentieel complex aan. Aan de ene kant hecht deze persoon geen enkele waarde aan de titel ‘Limburgs Club van het Jaar’ en aan de andere kant verontschuldigt hij zich op voorhand (mocht SV Voerendaal door zijn toedoen nooit meer in aanmerking komen voor deze titel). Als je geen waarde aan iets hecht (het is niets in je eigen ogen), waarom dan excuses?

In het PRAATJESBOEK doet hij het nog dunnetjes over, waarmee hij bijval krijgt van een of andere Blerickse penningmeester, die volgens mij zich beter met DAMMEN dan met schaken kan bezig houden. Vraag me niet waarom, maar ik ben weer een woord uit mijn woordenlijst kwijt. Maar goed, zijn RATING zal niet dusdanig hoog zijn dat een carrièreswitch hem in de weg staat. Voor deze laatste uitspraak zal ik me nooit excuseren en zal ik ook geen schuld op me nemen, in tegenstelling tot.

Een ander kleurrijk persoon (in dit geval figuurlijk gezien) binnen de Voerendaalse schaakvereniging houdt een beetje dezelfde theorie erop na. Hij pretendeert ook zeer analytisch te zijn en dat laat hij af en toe blijken door wat cryptogrammetjes op te lossen. Als ik nu zeg dat een lekker muzikaal ding aan zijn lippen ‘hangt’ (8 letters) dan is zijn goede oplossing MONDSTUK.

Nu zijn de STELLINGEN betrokken. Nu komen we eindelijk op het punt waarom het allemaal te doen was. Er zijn twee officiële columnschrijvers aangetrokken om elkaar op scherp te zetten. Ik ben uit de startblokken, welke scherpe analyticus volgt?

In dit SPEL is door de hoofdpersoon ook al iemand uit Kirchroa uitgedaagd (ook een makkelijke prooi). Je hoeft niet persé een goede analyticus te zijn om te reageren. En daarbij, we hebben nog altijd het chatbook. Wat zeg ik: twee chatbooks. Aan deze laatste gruwelijke constatering wil ik geen woorden meer vuil maken.

Igor