Kritieke stelling

Kritisch zijn is een kunst. Kritiek tot zich nemen een nog grotere. Ik weet niet hoe dat bij u werkt, maar mij lukt dat slechts tot op zekere hoogte. Tegen onterechte kritiek echter kan niemand. Ik ook niet! Zo werden mij onlangs een aantal zaken verweten die ik hier wat meer onder de aandacht zal brengen.

Ten eerste werd mij verweten dat ik mij a priori voor zaken verontschuldig waar ik geen waarde aan hecht. Dit is een pertinente leugen! In mijn vorige column schreef ik: “SV Voerendaal zal wegens dit stuk natuurlijk nooit in aanmerking komen voor welke bondsprijs dan ook. Sorry, ik neem alle schuld op me.” Ik bezit enige kennis van syntaxis en semantiek (zoek maar op in de dikke van Dale). Het enige dat ik uit bovenstaand citaat kan deduceren, is dat ik mij verontschuldig voor iets dat onze vereniging niet zal krijgen door mijn toedoen. Een normale gang van zaken. En een zeer sociale gedachte tegenover mijn clubgenoten. Maar daar weet mijn criticaster veel meer van.

Ten tweede werd mij verweten dat ik een potentieel complex heb. Dit kan op twee manieren worden geïnterpreteerd. Door inname van cyaankali vormt het ijzer-ion in hemoglobine het zogenaamde hexacyanoferraat(III)-complex met als gevolg dat ik het loodje leg. Van die mogelijkheid zie ik af. Blijft over dat de zin betekent dat ik de mogelijkheid heb een groep van voorstellingen door een affect bij elkaar te houden. Of in begrijpelijker Nederlands: ik zou een ziekelijke gemoedsaandoening kúnnen krijgen. Nu ben ik geen psychoanalyticus, maar íédereen zou een dergelijke aandoening kunnen krijgen. Ook mijn criticaster.

Als laatste werd mij verweten dat ik een pseudo-analytisch vermogen bezit. Of anders gezegd, ik bezit een talent dat lijkt op iets als een beschouwende potentie. Daar ben ik blij om, alleen de groten der aarde zijn in het bezit van iets dergelijks. Ik bezit ten minste iets in tegenstelling tot mijn criticaster. Met dat talent kan ik wel een kritieke stelling oplossen. Namelijk, de stelling: deze stelling is niet waar. En ik roep mijn criticaster op dat ook maar eens te proberen!

Marco, 10-11-2003