Het faillissement van de LiSB

Elk individu, groep of organisatie streeft een of meer doelen na. Zo verbaas ík me regelmatig over zaken die in de (schaak-)wereld gebeuren. En mijn doel is hierover stukjes te schrijven. Dat ik en passant mensen tegen de schenen schop is mooi meegenomen!

Onlangs viel “Schakend Limburg” in de bus. Op pagina 10 staat: ”MSV-VSM uitgeroepen tot Limburgse Club van het jaar” en even verderop “Limburgse Schaak Aanmoedigingsprijs toegekend aan SV Geleen”. Van Harte, jongens!

Normaliter lees ik koppen snellend en zou mij niets bijzonders zijn opgevallen. Nu echter heb ik ook de kleine lettertjes tot mij genomen. Wat schetst mijn verbazing? Beide prijzen zijn gebaseerd op dezelfde categorieën, ik citeer: 1. Sponsor(werving), 2. Kader, 3. Resultaten teams, 4. Resultaten individueel, 5. Aantal teams, 6. Aantal leden / ledenwerving, 7. Jeugd, 8. p.r., 9. Houding naar de bond en zusterverenigingen / fair play en 10. Verenigingsactiviteiten. Vreemd, het lijkt alsof er een hoofd- en een troostprijs wordt uitgereikt. Is dit een vorm van energiebesparing of het hoogtepunt van luiheid?

Wat is het doel dat de LiSB hiermee nastreeft? In eerste instantie dacht ik en velen met mij, dat de LiSB de schaaksport wil bevorderen. Logisch, toch? Maar dat is een zeer oppervlakkige beschouwing. Laten we eens dieper op de categorieën ingaan. Nummer 7. Jeugd, 8. p.r. en 10. Verenigingsactiviteiten zijn zeker schaaktechnisch van aard. De categorieën 2. Kader, 3. Resultaten teams en 4. Resultaten individueel zijn dat in mindere mate ook, maar moeten vooral pro rata worden gezien (anders zou een kleine vereniging met slechte schakers nooit in aanmerking komen voor een van deze prijzen). Blijven over: 1. Sponsor(werving), 5. Aantal teams, 6.aantal leden / ledenwerving en 9. Houding naar de bond en zusterverenigingen / fair play. Hier zien we de ware aard van het beestje: kwantiteit voor kwaliteit!

Waarom is de LiSB gebaat bij een zo groot mogelijk ledenaantal (categorieën 5 en 6)? Hoe valt dit te rijmen met zo veel mogelijk sponsoren (categorie 1)? En wat heeft dit te maken met de houding tegenover de bond (categorie 9)? Het antwoord is simpel! Hoe meer leden, hoe meer geld voor de bond. Hoe meer sponsoren, hoe meer geld voor de bond. Hoe beter de verhouding met de bond, hoe minder kritiek!

Ik heb u door, heren van de bond. Uw doel is zonder al te veel inspanningen zo veel mogelijk euro’s in het laatje te krijgen (laat de verenigingen maar arbeiden). De wet van luie energie wordt dit genoemd. Maar ík heb de klok geluid en iedereen zal wakker worden. Zo makkelijk bent u niet van ons af.

Gegroet heren!

Marco, 31-10-2003

P.S. SV Voerendaal zal wegens dit stuk natuurlijk nooit in aanmerking komen voor welke bondsprijs dan ook. Sorry, maar ik neem alle schuld op me. Mocht er ooit toch een prijs aan SV Voerendaal worden uitgereikt, bijvoorbeeld voor het mooiste behang in het speellokaal, pleit er ik persoonlijk a priori voor deze te weigeren!