Limburgs kampioen Patrick wint het Weijers OHK 2003, Bart gedeeld derde en Roy gedeeld derde in de B-poule!

Op Goede Vrijdag barstte de spannende slotronde in het kampioenschap om het OHK los. De kaarten lagen als volgt op tafel: Patrick staat een halfje voor op Andy Nelissen. Patrick moest met zwart tegen ondergetekende en Andy tegen Hans ten Berge.

Nadat de fotografen de plaatjes hadden geschoten van de gedoodgeverfde kampioen barstte ook de strijd op het bord los: een Konings-Indiėr was het gevolg (geen Sämisch). Hoewel van beide kanten niet altijd de beste zetten in de opening werden gespeeld, kwam volgens Patrick Igor toch iets beter uit de opening. Patrick vertrouwde het niet, zag dat Andy ook niet echt beter stond (verwachte resultaat remise), en bood remise aan. Aangezien Igor zichzelf het plusje tegen de Limburgs Kampioen niet zag omzetten in winst, werd het aanbod geaccepteerd.

Nu was het dus wachten wat Andy ging doen. Ondertussen speelde Bart weer eens een zeer goede Frans-partij met zwart. Met zijn koning in het midden pareerde Bart de dreigingen van John Uckerman op offensieve wijze! Deze week toont hij maar weer eens aan dat het 'back to business' is en KNSB-proof! Roy speelde wederom een open tactische aanvalspartij, wat hem zeer goed schijnt te liggen. Helaas wist hij dit keer niet de laatste tik uit te delen en remiseerde. Toch nog goed voor de gedeeld derde plaats.

Naast Roy speelden ook Bert Bomhoff en Bob Elzinga mee in de B-groep. Ook zij scoorden naar behoren. Bob scoorde uiteindelijk 2½ uit 7. Bert viel door een nederlaag in de laatste ronde nog iets terug, maar een achtste plaats met 4 uit 7 is een prima resultaat.

Meanwhile: Andy neemt langzaam het initiatief en dreigt dadelijk toch nog te winnen. Echter, Hans verdedigde zich secuur waardoor remise een feit werd en Patrick ongedeeld eerste!

Het altijd gezellige toernooi, met de notoire voorvallen, werd afgesloten met de prijsuitreiking. Tegen half een ZAT de gezelligheid er al flink in en was het tijd voor de spontaanste prijsuitreiking die ik ooit in mijn schakersleven heb meegemaakt. Nadat de B-groep de prijzen had opgehaald was het de beurt aan groep A. Het zangersduo Hans Dam en Bart beloonde de toeschouwers na het in ontvangst nemen van de prijs op een mooi duet! Inclusief dansje!! Daarna kwam Andy Nelissen voor de tweede plaats, geen dansje, geen liedje, maar wel super blij met zijn goede resultaat. En Patrick is ondertussen wel gewend aan het ophalen van prijzen. Toen viel het stil en heeft ondergetekende toch maar (wederom) het initiatief genomen om af te sluiten met enkele complimenten richting organisatie (sponsorwerving), wedstrijdleiding en de webmaster! Goed gedaan mannen, vooral doorgaan met dit geweldig toernooi!

Igor

PS: zie ook http://www.schaakclub.org/ohk/index.htm