Die Hard Chess

Beloofd is beloofd: ik zal een sfeerverslag schrijven over het Open Limburgs Snelschaakkampioenschap voor viertallen. Mijn schaaksterkte werd vooraf ingeschaald in team Voerendaal 3. Ik moet zeggen dat hier vooraf beter een enquête over had kunnen plaatsvinden. Gelukkig weet ik niet meer hoe weinig punten ik heb bijgedragen aan het bereiken van de A-finalepoule. Hier bovenop kreeg ik ook de nog de rol van teamleider toebedeeld. In den beginne dacht ik dat ik nog iets kon ‘leiden’, maar helaas, het bleef bij het geven van een rondje en hier en daar wat resultaatbriefjes ondertekenen (ook voor de tegenstander). Rob kreeg de eer om voor de briefjes te zorgen als hij won.

Dankzij de overwinning van Ruud (als enige) tegen De Juiste Zet kwamen we dus in de poule des doods. Nu weet ik hoe het voelt om kanonnenvoer te zijn. Op internet zie ik dat we net boven Venlo zijn geëindigd. Ik geloof dat de wedstrijd tegen Venlo mijn persoonlijk lichtpuntje opleverde in A. Goed, we houden het bij een sfeerverslag. Ik kan u zeggen dat het spelen van 9 voorrondes vermoeiend en volgens mij ook onnodig is. Dit laatste niet uit arrogantie, maar 7 ronden lijken mij ook toereikend. Dus over de vermoeidheid: men hoeft echt geen pappa te zijn om moe te worden in dit toernooi. Ik had de avond van tevoren beter kunnen gaan vluggeren dan...

Dankzij een ommetje en een broodje frikadel of twee lukte het mij om de dag uit te schaken en dezelfde avond op en neer te rijden naar Rotterdam. Hiervoor was tevens een gezamenlijk diner bij Griek met de leden van Voerendaal 1 tot en met 5 ingepland. En aanschuivend aan de lange tafel zag ik ook nog een verdwaalde Brunssumnaar met zijn krullenkop tussen de Voerendalers zitten. Hoe smaakte het eten? Goed, ik heb me alcoholisch ingehouden, want ook al rij je met cruise-control, dat is nog geen reden om de lease-auto van je clubgenoot te testen op zijn 5-sterren botsproefcerticifering.

Dezelfde avond in Rotterdam bij het huisfeest van Marco ging het gelukkig niet alleen over schaken. Alhoewel, de ‘oude Vos’ was ook van de partij. Dit betekende dat maar liefst 6 teamleden van het oude eerste zich hadden gevonden in Rotterdam. Hoezo: Voerendaal 1 is niet meer?

Igor Heinen
PS: ik schrijf dit niet als bestuurslid, niet als schaker, maar als ‘mens’.