Snelschaakkampioenschap 2002 S.V. Voerendaal

Het jaarlijkse snelschaakkampioenschap van onze vereniging werd gehouden op zondag 22 december. Van de partij waren deze keer 30 deelnemers, die de opvolger wilden worden van Patrick Driessens (Henk Temmink was eigenlijk winnaar, maar hij speelde toen buiten mededinging mee). Patrick kon zijn titel echter niet verdedigen wegens schaakverplichtingen in het buitenland.

De wedstrijdleiders Rob en Bob Merx deelden de deelnemers in volgens het vertrouwde Systeem Amsterdam. Bij een speeltempo van 7 minuten per speler per partij waren er eerst 3 voorronden (telkens 6 groepen van 4 spelers en 2 groepen van 3 spelers). Na deze voorronden zouden er 5 finalegroepen van elk 6 spelers worden gevormd. De loting leverde een primeur op: er werd voor het eerst m.b.v. de P.C. geloot. Er werd gebruik gemaakt van een al functionerend onderdeel van het computerprogramma, dat Rob aan het programmeren is voor het Snelschaakkampioenschap.

Stand na de voorronden (9 partijen)

1.	A. Henzen			7½

28.	F. de  Leeuw			3
29.	B. Klunder			3
30. 	E. Orbons			2

De spelers werden vervolgens ingedeeld in 5 finalegroepen van 6 spelers. Hieronder volgen de resultaten.

Groep E

In finalegroep E wist Bert Bomhoff zijn concurrenten nipt voor te blijven. Op grond van de onderlinge scores werd Fons de Leeuw tweede.

1.	B. Bomhoff			4 (5 partijen)
2.	F. de Leeuw			3
3.	B. Klunder			3
4.	W. Glaser			3
5.	H. Koppers			1
6. 	E. Orbons			1

Groep D

In groep D hield Ricky Wagemakers huis met een 100%-score. Tom Snijckers verloor alleen tegen Ricky.

1.	R. Wagemakers			5
2.	T. Snijckers			4
3.	B. Elzinga			3
4.	J. Hanssen			2
5.	F. Eestermans			1
6. 	G. Birkett			0

Groep C

Rob Merx, die door een zware laatste voorronde pas in finalegroep C was terechtgekomen, voldeed aan zijn plicht. Alleen Roy Elzinga kon hem een beetje volgen.

1.	R. Merx				5
2.	R. Elzinga			3½
3.	F. Héman			3
4.	F. Kerssemakers		2
5.	M. Hodzelmans			1½
6. 	J. Heres				0

Groep B

In groep B waren Camiel Peerlings en Bart van der Zwet te sterk voor de rest. Camiel won het onderlinge duel.

1.	C. Peerlings			5
2.	B. van der Zwet			4
3.	M. Willems			3
4.	B. Smeets			1½
5.	H. Staarink			1
6. 	H. Hundscheid			½

Groep A

In de strijd om het kampioenschap kon Arno Henzen zijn prima optreden uit de voorronden geen vervolg geven (te vroeg gepiekt?). Het werd een nek-aan-nek-race tussen Rob Caessens en Henk Temmink, die door Rob met een halfje voorsprong werd gewonnen.

1.	R. Caessens			4½	snelschaakkampioen S.V. Voerendaal 2002
2.	H. Temmink			4
3.	A. Henzen			2½
4.	B. Merx				2
5.	R. Lemmers			2
6. 	I. Heinen			0

Rob Caessens mocht de wisselbeker in ontvangst nemen, waarna de nummers 1 en 2 uit alle groepen en alle deelnemende jeugdspelers een prijs mochten uitzoeken op de prijzentafel.

Aansluitend was er een heerlijk buffet, samen met de aanwezige aanhang en kinderen, verzorgd door slager/traiteur Quadakkers, gevolgd door het traditionele overheerlijke toetje van Marja van der Maas en Frans Héman.

Alle groepswinnaars

1e groep 1: Rob Caessens