De V2 wedstrijd: groots(t)e overwinning

SV Voerendaal voor het eerst met twee teams in de KNSB!

Vooraf zoals gebruikelijk wederom een brunch bij het koffiemolentje. Dit keer met extra versterkende krachten om het op te nemen tegen de koploper en de favoriet, alhoewel. tosti’s, salades, uitsmijters en broodjes gezond moesten dit keer ook weer zorgen voor de nodige energie. John heeft voor deze speciale gelegenheid vrijwillig plaats gemaakt, hulde!

Er moest gewonnen worden, want V2 staat een wedstrijdpuntje achter Venlo 2. Richting Hotel Van der Valk in Urmond werd eerst nog een bloemetje opgepikt voor onze mascotte Cheryl. Bovenin het hotel werd de spanning al snel voelbaar op het strijdtoneel. De manschappen werden in de volgende pikorde opgesteld:

1.Bob Merx (w) -Piet Boonen
2.Ed Vos -Frans Mertens
3.Ruud Lemmers -Hans Everaars
4.Bart van der Zwet -Bas van der Grinten
5.Igor Heinen -Jos Rievers
6.Bert Smeets -Frank Breuers
7.Tom Vrouenraets -Piet Thijssen
8.Roy Elzinga -Nico van der Hoogt

Ik was als eerste klaar. Na niks te kunnen brokkelen in de opening kwam ik met een geïsoleerde pion te zitten. Aangezien ik niet lekker in de wedstrijd zat en geen zwaktes ontdekte bij mijn tegenstander, besloot ik om remise aan te bieden. Rievers maakte een ronde langs de borden en besloot het aanbod te accepteren. Blijkbaar had Ed een beter oog voor de verschillende stellingen want hij bleek erg content te zijn met mijn halfje.

Vanaf het moment van de remise kwam het bij mij aan op het testen van mijn zenuwgestel. Aangezien ik vanwege de spanning de zinderende partijen niet kon aanzien heb ik plaatsgenomen op het dakterras. Af en toe werd door verschillende stuurlui aan wal verslag gedaan. Ben alleen op het oordeel van toeschouwer Rob C. afgegaan want hij prognosticeerde een 6-2 overwinning voor V2!

De partijen heb ik dus weinig gevolgd, ik wist dat Roy een stuk in de schoot kreeg geworpen, Bart zijn tegenstander steeds smeer op zijn knieën dwong, Bert verloren stond, iedereen zei dat Ed ging winnen, Bob zelf zei dat hij ging winnen, dat Tom zijn tegenstander alsmaar niet de genadeslag kon uitdelen en dat Ruud weer eens een Ruudstelling had (wat positief is). Ook zag ik dat de gezichten van Venlonaren steeds zuurder gingen staan.

En toen kwamen de verlossende woorden: wij zijn kampioen!! Ik zal eigenlijk niet weten wie voor het beslissend punt heeft gezorgd. Maar dat doet er niet toe. Het plekje aan de bar was snel gevonden na het uitwaaien op het dakterras. Het bier vloeide goed, de praatjes waren rap en de stemming zat er goed in!

Uiteindelijk werd het feest verder voortgezet met onze Heerlense collega-schakers in het restaurant Dafni te Heerlen. Ook hier waren de praatjes rap, in tegenstelling tot de speeches (we misten Bob), de drank vloeide rijkelijk en de sigaren volgden snel. Voor de echte doorzetters werd het feest verplaatst naar de hoofdsponsor van het Open Heerlense, namelijk bij Café Weijers. Onderweg kwamen we de gewonnen beker weer tegen die door een Heerlenaar was ontvreemd (jammer jongens, jullie zullen het toch echt op het schaakbord moeten doen!). Na café Weijers heeft de feestroes nog een weekje aangehouden. Dit is ook de reden waarom het verslag wat laat is. First things first! Goood gedaon kampioenen van Voerendaal 2!!

Igor

Ed speelde een prima partij en analyseerde deze voor ons: Frans Mertens - Ed Vos.
En ook Roy was tevreden over zijn partij en stuurde de zetten: Nico van der Hoogt - Roy Elzinga.