Voerendaal 2 – Heerlen 1

Het zal menigeen wel zijn opgevallen: de wedstrijdverslagen van het eerste team staan meestal na maximaal twee dagen al op de website. Bij onze verslagen duurt een en ander een stuk langer. Misschien is het toch een nadeel om in drie landen competitie te spelen, zodat het aantal vrije zondagen voor mij kleiner is om het reilen en zeilen van Voerendaal 2 voor de buitenwereld openbaar te maken.

De wedstrijd in de 5e ronde tegen het eerste team van onze Parkstad-zustervereniging op twee februari was al anderhalve week eerder begonnen met de vooruitgespeelde partij van John (7, z). Aangezien hij tijdens het competitieweekeinde wachtdienst zou hebben, Bert Smeets op de zondag het hele huis vol verjaardagsvisite had zitten en Tom misschien zou moeten overwerken tijdens de wedstrijd, was het verstandig om een verzoek bij de Heerlense teamcaptain Richard Evers te plaatsen om de partij van John te mogen vooruitspelen. Tijd voor twijfel, of het verzoek zou worden ingewilligd, was er niet, want het was al binnen een half uur geregeld! Bij een meevaller hoort echter meestal een tegenvaller, want de tegenstander was de op papier sterkste Heerlenaar. Ik heb de partij niet gezien, maar wat ik heb begrepen is dat John in het middenspel een pion verloor en daarna eigenlijk geen kansen meer van zijn tegenstander heeft gehad.

Voor de wedstrijd was er nog een tegenvaller. Tom hoefde gelukkig (voor ons) niet te werken, maar de heersende griep- en verkoudheidsepidemie had ook (via zijn kinderen) hem in zijn greep. Gelukkig was Frank (6, w) oproepbaar. Frank zit echter jammer genoeg in een schaakdip. Aangezien zijn vrouw een jaar of 2 (?) op donderdag cursus heeft, moet hij als goede huisvader op de kinderen letten, zodat hij alleen de externe partijen speelt. Als hij elke week zijn partijtje kan spelen, weten we, wat hij in zijn mars heeft (zie LK 2001!). Ook deze keer brak hem het gebrek aan speelritme op. Al snel was hij een loper kwijt en binnen het uur kon hij opgeven. Niet veel later volgde Frans (5, z) zijn voorbeeld. In plaats van de rochade speelde hij zijn paard naar g5, wat zwart een stuk en de partij kostte. Zo zagen de Voerendaalse supporters, die even na 2 uur binnen kwamen, tot hun verbijstering een 0-3 –tussenstand op het wedstrijdformulier staan.

Het werd dus tijd om iets terug te doen. Bob (1, z) had na de opening geen problemen meer en toen zijn tegenstander al te passief speelde en te veel tempi verloor, was het tijd voor een aardige krachtzet:

Richard Evers – Bob Merx

Stelling na 15. Dc2-c1

15... Pc6-d4! De combinatie van de verzwakte witte velden en de witte koning in het midden worden door deze zet blootgelegd. Misschien is 16. Lxd4 cxd4 17. Le2 dxe3 18. 0-0 exf2 19. Txf2 nog relatief het beste. 16. e3xd4 c5xd4 17. Dc1-d2 Ook na andere zetten komt de koning niet uit het centrum weg. 17... Dd5-e4+ 18. Lf1-e2 Aardig is 18. De2 dxc3 19. Dxe4 cxb2! 18... d4xc3 19. b2xc3 Tf8-e8 Wit kan materiaalverlies niet meer vermijden en geeft op. Er dreigt bijvoorbeeld al 20... Lxc3.

Bij Roy (8, w) kwam een interessant middenspel op het bord, waarbij de zwarte koning in het midden bleef achter een stevig pionnencentrum. Roy snoepte ondertussen pionnen van de zwarte koningsvleugel weg, maar deed dit iets te enthousiast. Via een kleine combinatie verloor hij een toren en kon dus opgeven.

De resterende drie Voerendalers hadden dus de eenvoudige opgave om hun partijen te winnen om in ieder geval een gelijkspel uit het vuur te spelen! Bart (3, z) had een ingewikkelde stelling op het bord gekregen, waarbij elk manoeuvre nauwkeurig moest worden uitgevoerd. Hij zette een valstrik op, waar wit vervolgens intrapte. Hij won twee lichte stukken tegen een toren, maar zijn tegenstander probeerde de stelling nog te compliceren. Bart bleef koel en incasseerde het punt.

Bij Ruud (4, w) was het al langer duidelijk, dat het punt er aan zou komen. Hij kreeg in het middenspel een initiatief via de verzwakte witte velden op de zwarte koningsvleugel en won via een leuke combinatie een stuk. De zwartspeler moest echter doorspelen van de Heerlense teamleider, maar met engelengeduld maakte Ruud de partij uit.

Er rustte een zware taak op de schouders van Igor (2, w). In deze omstandigheden is hij op zijn best. Hij had de stelling op de damevleugel laten dichtschuiven, zodat hij alleen op de koningsvleugel kon opereren. Hij slaagde erin om de dame tegen toren en loper te winnen, maar er kwamen vestingachtige kenmerken in de stelling. Uiteindelijk vond hij het juiste plan met zijn dame over de witte velden, waarna een leuke matdreiging zwart tot opgeven dwong. Zo kwamen we nog met de schrik vrij, gezien de tussenstand na een uur spelen.

Omdat Venlo 2 zijn wedstrijd won, staan we een punt achter met de onderlinge confrontatie op de laatste speeldag. Maar eerst wacht ons op 16 maart de uitwedstrijd tegen het niet te onderschatten MSV-VSM. Namens Voerendaal 2 beloof ik, dat het verslag van deze wedstrijd sneller op de website zal staan dan het verslag, dat u net hebt gelezen!

Bob Merx