Voerendaal wint derby met duidelijke cijfers:
Voerendaal 1 - Schaesberg 1 6-2

Eindelijk is het dan zover! Na anderhalve maand op non-actief te hebben gestaan, mocht ons eerste achttal weer als team achter de borden plaatsnemen. Dat onthouding leidt tot grote honger was te zien aan datgene wat zich op de borden bevond. De Tosti’s Hawaï, Uitsmijters-ham-kaas, Broodjes Gezond, Broodjes Tonijn, werden verorberd als ware het een lieve lust.

Tijdens het kauwen en herkauwen, kwamen al gauw de termen pH-waarde, zuurgraad, architectonische gebouwen, liedjes met Pink erin, al dan niet verhuizen, niet-te-openen-auto’s etc. aan bod. Bewust werd de naam Schaesberg gemeden. Eerst moeten we een hoop energie opdoen (supercompensatie door koolhydratenstapeling) en een goede bloeddoorstroming door de aderen (een stadswandeling die ons leidde langs Prins Roy de Eerste, de nieuwe carnavalsprins). Pas om 13:00 mogen de remmen los en mogen we ons kruit verschieten tegen hekkensluiter Schaesberg.

Er waren voldoende signalen om deze wedstrijd zeer serieus op te vatten. Ten eerste kennen wij elkaar al vele jaren en werken we zelfs op Parkstad-niveau samen. Verder speelt "ons" lid Roger Hunen voor Schaesberg en tenslotte moet men met name laaggeplaatste teams niet onderschatten omdat zij vrijuit kunnen spelen.

Na de officiële plichtplegingen, waaronder foto, toespraak en aanbod eerste drankje, werden de klokken in werking gesteld. Na een voorzichtige start kwam tegen de klok van 16:00 de eerste uitslag binnen. Paul Vercoulen (5,z) kon geen bres slaan in de solide muur van Bert Coenen. Na een korte nacht met veel strategische gevechten werd dit gevecht remise (½-½). Vrij snel hierna behaalden Arno en Henk een overwinning. Arno Henzen (4,w) weerlegde de minder secure openingsopzet van Ten Berge door een octopus op d6 te plaatsen. Haar poten reikten zover dat Ten Berge gedwee opgaf (1½-½). Een prachtig positioneel kwaloffer van Henk Temmink (3,z) leverde hem zoveel spel op dat tegenstander Hageman al snel moest capituleren (2½-½). Inmiddels had Camiel Peerlings (7,z) middels een loperoffer op g3 het Italiaanse 3-Paardenspel van Van Gijsel met harde hand weerlegd(3½-½). Tom Bus(8,w) wilde ijzer met handen breken en offerde een kwal op b5 en een stuk op f7. Dankzij het verkregen initiatief bood tegenstander Bottema remise aan. Na een vergeefse speurtocht naar winst besloot Tom geen risico te nemen. Draw (4-1)!

Kopman Patrick Driessens (1,z) leerde tegenstander Winkels op welke manier je Frans moet spelen. Een zeer goede partij van Patrick (5-1). De eerste tijdcontrole (17:00) is nu voorbij. In een Grünfeld-Indische partij op bord 6 kon ik niet beoordelen wie beter stond. De ervaring en sterkte van Rob Merx(6,w) dwongen Marell echter tot overgave (6-1). De laatste partij kende ook een winnaar voor Voerendaal, Roger Hünen, alleen had hij het verkeerde shirt aan. Rob Caessens(2,w) klaagde al gedurende de partij dat het niet lekker liep. Na enkele fouten over en weer werd de einduitslag 6-2.

Beide verenigingen waren blij! Voerendaal met de overwinning en Schaesberg vanwege het feit dat zij geen blunders hadden begaan.

Tijdens de after-party in het Heerlense Griekse Restaurant Daphne werd de dag geëvalueerd. Middels een drankje en een hapje en nog een drankje werden de partijen geanalyseerd, het positieve gelijkspel tussen HSC en Zukertort op waarde geschat, en de plannen voor de toekomst (Gent!) gemaakt... Wordt vervolgd!

Met dank aan Ton van Gijsel een tweetal foto's:

Rob Caessens in actie tegen Roger Hünen.

Het team, zoals dat tegen Schaesberg in actie kwam. Marco Starmans kreeg ditmaal een dag vrijaf en staat daarom dit keer niet op de foto.

Tom Bus