Strijd in KO-competitie eindigt in walk-over!

Op zaterdag 7 juni is, waarschijnlijk voor de laatste maal in Concordia, te Brunssum de finale gespeeld van de Knock Out competitie. Het (ver)sterk(t)e Geleen wist door een prachtige overwinning op GESS de finale te behalen. Voerendaal 1 wist via twee 3˝-˝ overwinningen op respectievelijk ’t Pionneke en Heerlen ook een finaleplaats op te eisen.

Vanwege het late tijdstip in het seizoen waren een aantal Voerendaal-cracks (Arno Henzen, Rob Caessens, Camiel Peerlings) verhinderd. Blijkbaar had tegenstander Geleen soortgelijke problemen. Zij moesten afzien van een aantal buitenlanders en konden alleen maar over Nachbar beschikken. Het team van Marcel Frenken werd gecompleteerd door Peter Daemen en Peter Knibbeler. Bij Voerendaal kan men in een grote poel vissen en de opstelling met Patrick Driessens, Henk Temmink, Bob Merx en Tom Bus was dan ook zwaar favoeriet.

Omdat de teamleider van Voerendaal niet precies het aanvangstijdstip wist, waren Henk en Tom al om 12:30 aanwezig. Even een paar potjes blitzen om warm te draaien. Om 13:00 moest Henk vervangen worden door Bob Merx. Patrick bekeek dit geheel van de zijkant.

Om 13:45 kon daadwerkelijk met de wedstrijd begonnen worden. Op bord 1 kreeg Patrick tegen Nachbar al snel het betere van het spel. Hij moest echter nauwkeurig blijven spelen. Henk kreeg via een koningsfianchetto (Pirc) een Siciliaanse stelling op het bord. Henk beheerste de centrumvelden en had druk op de half-open c-lijn. De eerste 15 zetten had Tom Bus een half uur eerder al in een vluggertje met Bob op het bord gehad. Marcel Frenken verloor in de openingsfase derhalve al een half uur. Bob Merx won in een Schotse opening al snel de belangrijke pion e5. “Met goed spel voor zwart”, luidde de theorie.

Ondanks het pionvoordeel kreeg Bob met lichte probleempjes te maken. Tegenstander Knibbeler speelde een sterke partij en Bob begon te zweten. Ik weet niet of dit laatste door het vijandelijke tegenspel veroorzaakt werd of het gebrek aan ventilatie op de bovenverdieping van Concordia. Bob pakte zich samen en met de paardzet Pd4 werd het matnet geweven. Even mocht Knibbeler nog spartelen maar spoedig had Bob de vis op het droge(1-0). Met engelengeduld verhoogde Henk de druk op de witte stelling. Peter Daemen probeerde de eindjes nog bij elkaar te houden maar wanneer een dominosteen valt, volgt de rest al spoedig daarna (2-0).

Tom Bus kreeg op dat moment een remise-aanbod waardoor een de zege veilig was. Een korte blik op Patrick’s bord deed Tom weigeren om de remise aan te nemen. Patrick stond zo goed (Kwaliteit voorsprong) tegen Nachbar dat winst nog een kwestie van tijd was. Wanneer ik, Tom dus, remise zou aannemen dan:

1. zouden we onze prestaties in de voorronden hooguit evenaren en niet overtreffen
  2. zou ik met mijn remise weer de schlemiel van het team zijn (en dat nooit meer!)
  3. zou ik niets van mijn verloren ELO-puntjes terugwinnen

Inderdaad kreeg Buurman (aldus Armand Hendricks) geen schijn van kans en was de tussenstand 3-0. Terwijl iedereen naar de toog liep om hun droge kelen te spoelen ging Tom onverdroten door. Eerst werd met ‘une petite combinaison’ een pion gewonnen om vervolgens met een kwaliteitsoffer een technisch gewonnen eindspel te bereiken. Marcel tuurde nog even naar zijn glas bier, toen naar het bord en vervolgens weer naar zijn glas bier. De laatste twijfel die er nog was, werd met deze aanblik weggeveegd. Marcel gaf rap op en gezwind begaven wij ons naar de bar……(4-0).

Het bargebeuren werd een tiental minuten onderbroken door Twan Voncken die op de bekende wijze de prijsuitreiking verzorgde. Verder wil ik Rick Wagemakers bedanken voor het ‘fluiten’ en Ger Schaffhausen en de vereniging Brunssum voor het spelen van gastheer.

Hiermee is wederom een prijs in Voerendaalse handen gevallen. Voor de statistici onderons zal ik even een opsomming geven:

1. Limburgs Snelschaak Kampioen voor viertallen			november
 2. Limburgs Kampioen (Patrick Driessens)				december
 3. Limburgs Kampioen (John Heuts) B-groep				december
 4. Noord-Limburgs Kamp.Snelschaken  (2.Tom Bus 4. R.Lemmers)		januari
 4. Open Heerlens Kampioen (Patrick Driessens)				april
 5. Noteboomtoernooi  (Bob Merx 4 uit 6  TPR: 2360)			april
 6. Kampioen GESS-vierkamp (Patrick Driessens)				mei
 7. Kampioen Promotie-klasse (Voerendaal 2)				mei
 8. Kampioen 3G (KNSB) (Voerendaal 1)					mei
 9. Kampioen Rapid competitie (Voerendaal 1)				mei
10. Kampioen Knock Out competitie (Voerendaal 1)			juni