GESS 4 - Voerendaal 3

Om in de race voor het kampioenschap te blijven waren wij verplicht om de wedstrijd tegen GESS 4 met grote cijfers te winnen. GESS 4 behoort tot de zwakkere teams uit onze klasse en Michel, optimist als altijd, voorspelde dan ook een winst met 6 – 0.

Dit jaar hebben we echter al een paar keer moeite gehad om met ons basisteam op te treden. Aan het begin van de competitie dachten we nog dat er problemen zouden komen over de vraag wie er af en toe niet kon spelen. Vooraf hadden enkele spelers zich daarom al vrijwillig afgemeld voor een bepaalde datum. Zoals altijd is de praktijk weerbarstiger dan de theorie en dus hebben we ook dit seizoen al enkele keren een beroep op anderen moeten doen. Deze keer vulden Marc Kraus en Wouter Glaser de gaten in de opstelling op. Met succes, zoals zal blijken.

De schaakzaal van GESS was goed gevuld met drie competitiewedstrijden. De ruimte van GESS is daarvoor prima geschikt en zij hebben ook een bar! Wel is het licht nogal zwak en als je bijna 50 bent, ga je dat merken. Soms wenste ik dat ik mijn leesbril had meegenomen.

Met groot optimisme ging iedereen aan de slag. Bert Klunder had zichzelf, als teamleider, een gemakkelijke dag gegund door op het 6e bord tegenover een jeugdspeler plaats te nemen. Al snel kwam hij een stuk voor en de rest van de partij was een formaliteit, hoewel zijn tegenstander overigens bewonderenswaardig bedachtzaam en zorgvuldig bleef schaken. Halverwege de wedstrijd eens een ronde langs de borden gemaakt. Nou, daar werd ik niet vrolijk van. Die 6-0 van Michel zat er in de verste verten niet in, we mochten blij zijn als we de wedstrijd gingen winnen. Marc zag er wel goed uit en hij kwam even later trouwens melden dat hij ging winnen. Een mooie, vijf zetten doorgerekende combinatie zou volgens hem gaan leiden tot stukwinst en warempel, het kwam uit.

Michel stond op dat moment gelijk, Ber een pion achter, ikzelf zat te zoeken naar goede posities voor mijn stukken waarbij mijn tegenstander overigens weinig mogelijkheden tot initiatief had en Wouter kwam zelfs een toren achter te staan, dus verloren. Hoe anders liep het echter in de tweede helft. Voerendalers zijn duidelijk de betere marathonlopers, hoewel dat voor Michel normaal gesproken een erg tegennatuurlijke vorm van schaaksport is. Ber wist door zorgvuldig manoeuvreren zijn stelling zo dicht te schuiven dat de pluspion van zijn tegenstander niet tot gelding kon komen en het werd remise. Toen was het dus 2½-½. De partij van Michel kwam in een eindfase terecht waarin beide een koning met dame hadden, Michel twee pionnen en zijn tegenstander één pion. De partij werd vervolgens remise – hoewel winst er volgens deskundigen in had gezeten – maar dan moet je de theorie beheersen en zo werd het 3-1. Wouter en ik waren nog bezig. Wouter stond nog steeds verloren, dus ik had een remise nodig.

Langzamerhand had ik echter mijn stukken op goede velden gekregen en mijn tegenstander wist duidelijk geen raad met zijn stelling. Hij begon wat mindere zetten te doen, speelde op valletjes – waar ik deze keer voor de verandering eens niet intrapte – en ik kreeg duidelijk initiatief. Intussen was de tegenstander van Wouter zich aan het vergissen in de datum. Kennelijk dacht hij dat het begin december was en tijd voor Sinterklaas om cadeautjes uit te delen. Niet alleen begon hij wat pionnetjes af te geven maar tot mijn grote verbazing stond Wouter na drie uur spelen niet een toren achter, maar opeens een paard en een pion voor! En die pion ging ook nog promoveren. Dat lucht op, maar duidelijk niet bij mijn tegenstander. Zijn foute zetten leidden ertoe dat ik eerst een belangrijk pionnetje kon snoepen en daarna vergiste hij zich bij een ruil, wat hem een loper kostte. Nog even de tijdnoodfase door en toen was het na het ruilen van de dames bekeken. Nadat Wouter zijn tegenstander definitief mat had gezet gaf ook mijn tegenstander op.

Op wonderbaarlijke wijze werd het dus toch nog een forse uitslag. De volgende ronde gaan we dat echter anders doen, want dit is slecht voor de bloeddruk. DJC 3 is dan onze tegenstander en na de winst op Geleen 3 een geduchte. We moeten die wedstrijd winnen om in de race voor het kampioenschap te blijven en mogen er niet op rekenen dat Sinterklaas dan nog in Nederland is.

GESS 4-Voerendaal 31-5
E. Fleischmann -Marc Kraus0–1