FOEI!

De aarde krimpt. Nieuwigheden zijn binnen enkele tellen aan het andere eind van de wereld. Een polyfonie aan informatie dringt onze huiskamers binnen. Absorberen heren! Niemand is meer veilig. Als makke lammeren laten we ons leiden door de machine. Voorwaar, we nemen alles voor waar aan!

Zo ook ik. Regelmatig surf ik naar schakers.info (overigens een mooie site). Als voorbeschouwing op het nieuwe seizoen werden hier in september transferperikelen (het lijkt wel voetbal) beschreven. Maar ook een overzicht van de sterkste teams in de derde klasse. Met een warm gevoel van trots zag ik bovenaan de naam Voerendaal prijken.

Na de eerste ronde (30 september) zag ik op dezelfde site een artikel van de hand van Hugo Faber. Het verbaast mij dan ook niet dat er enige subjectiviteit in het spel is als hij schrijft: "Afgelopen zaterdag speelde de Helmondse Schaakclub (HSC) de eerste wedstrijd van het seizoen tegen de gedoodverfde titelkandidaat in 3G: Utrecht 3". De heer Faber speelt dan ook bij HSC. Utrecht 3 "de gedoodverfde titelkandidaat" noemen heeft alles te maken met psychologische oorlogsvoering. De tweede wedstrijd moest HSC namelijk tegen ons: Voerendaal. En intussen is bekend dat HSC een pak slaag van jewelste heeft gehad van de echte gedoodverfde titelkandidaat.

En dat verbaast me wel. Waar op schakers.info is hier wat over te vinden? Niemand schrijft hier iets over. De heer Faber houdt wijselijk zijn mond. Maar de heren van schakers.info, de schakersinformanten, moeten toch een compleet overzicht van de competitie geven. De gedoodverfden worden doodgezwegen! Ik voel me geroepen om de schakersinformanten dan ook te berispen: Heren, FOEI!

Marco Starmans