2003: niemand heeft een vooruitziende blik

Ik ben benieuwd of in 2003 meer vuurwerk in de lucht gaat, dan proefballonnetjes in 2002. 2002 was wel het jaar van de bolletjes; ik denk aan kleine keiharde en aan die men kan slikken voordat men het vliegtuig opstapt. Deze laatste geven je overigens geen garantie tegen misselijkheid.

Voor ons clubje was 2002 het jaar van vuurwerk en zal 2003 het jaar van de proefballonnetjes worden denk ik. De uitdaging is nu om die ballonnetjes van een betere kwaliteit te laten zijn dan die van de LPF. En die ballonnetjes zullen gedragen moet worden door de democratische meerderheid en door beleid. Dus geen doodstraf voor het derde team als ze in 2003 niet promoveren en geen plaatsing van Voerendaal 1 in de ouderenzorg onder het mom van schaken als activiteitenbegeleiding. Over het tweede spreek ik maar niet, want die moeten nu een keuze gaan maken. Zij? Het beleid van het bestuur? De democratische meerderheid van de club? Of gewoon simpelweg voor de sportieve strijd gaan? En daarvoor alle potentiële middelen aanboren? Het derde heeft voor aanvang van de competitie voorrang gekregen. Neem deze verantwoordelijke taak dan ook serieus, lapzwansen kan niet meer. Bij de les blijven heren, aub!

Maar mensen, die donderdagavond is toch heilig. Lekker schuiven met die steentjes, lekker bakske koffie erbij, een beetje zuchten, morren en knorren. En na afloop... O ja, hoe was het ook alweer? Vier pils, drie Elskes en een paar Grimbergen. Maar u voelt hem al aankomen. Tot rond tienen is het uit te houden maar dan, het is niet meer de oude avond zoals ik hem ooit voelde. Dit heeft volgens mij tot gevolg dat er minder elskes, pilsjes en dergelijke over de toog gaan. Waar zijn de kaarters, waar zijn de scherpe criticasters, waar zijn de dubbelzinnige, waar zijn de zuipers, waar zijn de stille genieters, waar zijn de gokkers, waar zijn de vluggeraars, waar zijn...?

Laten we van 2003 een jubeljaar maken en niet van 2002. Laten we jubelen waar het prettig vertoeven is, waar jeugd voorrang krijgt, waar mijn oude clubgevoel herleeft, waar we niet elk euro-dubbeltje op zijn kant moeten draaien, waar de website nog meer floreert, waar een feest of partijtje echt een feest is, waar Schakend Voerendaal op de Limburgse en Euregionale schaakkaart staat, waar iedereen een steentje bijdraagt, waar...?

Oh, had ik maar een vooruitziende blik. Dan kon ik alvast genieten van de ‘nieuwerwetse’ SV Voerendaal in 2003! Die ik u bij dezen alle toewens...

Igor, 29-12-2002

PS: ik raad u samen met een paar miljard Chinezen af om in 2003 kinderen te nemen, dan houdt u namelijk ook meer tijd over voor de vereniging.