Het 24ste Open Internationaal Schaaktoernooi van Gent

Een paar jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het fenomeen "Gentse Feesten". Deze feesten vinden jaarlijks plaats in de periode van 10 dagen, beginnende op de zaterdag die valt voor de derde zondag van de maand juli. Gedurende deze dagen staat de stad Gent in het teken van de activiteiten rond deze feesten: overal zijn openluchtpodia waar artiesten in allerlei genres optredens verzorgen, op wisselende locaties kun je genieten van diverse vormen van straattheater, er zijn culturele activiteiten in de musea en theaters ingeroosterd, je kunt overal genieten van lekker eten en drinken, en ga zo maar door.

Bij het doornemen van het programmaboek van de Gentse Feesten viel mijn oog - tussen al dat aanbod aan cultuur en vermaak - op het feit dat er, gedurende de feesten, zoals al vele jaren gebruikelijk is, een internationaal schaaktoernooi plaatsvond in de oude Leopold Kazerne. En als echte schaker kun je dan toch niet aan de verleiding ontsnappen om daar dan ook (even?!) een kijkje te gaan nemen. Als je dan tussen al die schakers (er doen de laatste jaren zo tussen de vier- en de vijfhonderd schakers m/v mee) ook nog enkele bekenden uit de Limburgse schaakwereld treft, dan kun je dat "even" verder wel vergeten! Veel van de deelnemers aan het toernooi hebben de ontspanning en het vakantiegevoel bij dit toernooi hoog in het vaandel staan. Dit betekent dat er zelfs tussen de partijen door (en voor een aantal personen ook tijdens de partijen) tijd wordt genomen om te genieten van een overheerlijk witbier. Na afloop is er dan het bezoek aan de mess in de kazerne waar nog even wat gedronken wordt alvorens de dappere overgeblevenen de stad gaan bezoeken (de medewerkers in de mess vinden het uiterlijk om een uur of twee wel mooi geweest).

Deze ervaring is mij zo goed bevallen dat ik dit jaar besloot dat het maar eens tijd zou worden om zelf ook maar eens als deelnemer te ervaren hoe zo'n toernooi verloopt. Op de deelnemerslijst van dit jaar stonden weer enkele jaarlijks terugkerende namen: clubgenoot Patrick Driessens (die overigens een niet onverdienstelijk toernooi speelde, maar daar mag hij zelf meer over zeggen), en enkele andere bekenden uit de Parkstad/mijnstreek schaakregionen: Armand Hendricks, Gaston Dörenberg en Hans Dam. Mensen die bij Eisden, in Eindhoven of in Tilburg spelen/speelden zullen op de deelnemerslijst nog wel meer bekende namen tegenkomen (anderen ook wellicht), maar ik zal ze hier niet allemaal noemen - behalve oud clubgenoot Albert van der Harst (die uitkwam voor team "Wageningen" waarmee ieder jaar ook buiten het schaken om zeer goede contacten worden onderhouden).

Ik kan wel zeggen dat dit toernooi mij ook als deelnemer zeer goed is bevallen (misschien dat het Gent-Open-virus mij zelfs wel in zijn macht heeft). Mijn partijen zijn hier wat betreft niveau niet echt het vertonen waard (behalve dan misschien voor de combinatieprijs: "winnen uit verloren positie/verliezen uit gewonnen positie/remise vanwege het lekkere weer en het lonkende terras", waardoor mijn score toch nog kwam te liggen rond het statistisch verwachtte resultaat op grond van de bekende Elo-ratings van de deelnemers). De "randvoorwaarden" voor het welslagen van het toernooi waren echter top. Het "meezingen met Hans en Bart" op het terras en in de mess in de kazerne heeft weer griezelige nieuwe dimensies bereikt (Malle Babbe zo'n 12 keer op een avond en Het kleine café zo'n 8 keer - maar we merken al vooruitgang in het repertoire van de gemiddelde schaker). En verder is Armand er ook dit jaar weer in geslaagd om zijn toch al bewonderenswaardige verzameling uitspraken weer uit te breiden met enkele pareltjes, waarvan ik er een toch niet aan jullie lezers wil onthouden (voor de rest: kom vooral eens meedoen in Gent, dan hoor je er vanzelf genoeg). Armand analyseert met een speler die een mislukt offer heeft gespeeld en vertelt die persoon dat het offer slecht was. Hierop zegt de schaker dat het echter wel een bekend offer is, waarop Armand alle verdere discussie in de kiem weet te smoren met de ad-hoc opmerking dat Milosevic toch ook wel bekend is. En dan komt altijd wel weer het moment dat we ons weer met enkele groepen bevriende schakers (onder andere "de Limburgers" en "Wageningen") in de "Platte Beurs" bevinden om er daar al feestend voor te zorgen dat onze portemonnees zich bij de naam van de kroeg aansluiten. En zo begint iedere "ochtend" de vroege partij van 13:00 uur toch weer wat vroeger.

Ach, ik zou zo nog wel wat door kunnen gaan met het verhaal doen van hoe gezellig en leuk het is om aan het Gent Open mee te doen, maar ik denk dat jullie dit komende jaren zelf allemaal maar eens aan den lijve moeten ondervinden. En dat toernooi in Dieren zal maar een keer verplaatst moeten worden, want het kan het niet halen bij Gent (Bob, Rob: ik zou maar eens een jaartje switchen om dit aan den lijve te ondervinden). Ik hoop dat we komend jaar met een nog grotere delegatie Voerendalers/Limburgers kunnen feesten in het Gentse. En de mensen die toch al meedoen, kan ik aanraden om na het toernooi niet meteen huiswaarts te keren, maar nog een paar dagen te blijven om te genieten van al het moois dat Gent nog te bieden heeft naast het schaken!

Meer informatie over de Gentse Feesten is te vinden op de website.

De online toernooi informatie over dit toernooi (en een aantal eerdere edities) is te vinden op de website van de Koninklijke Gentse Schaakkring Ruy Lopez.

Tot slot mijn 3 partijen voor de in het artikel genoemde combinatieprijs: partijen.