Voorronde Limburgse Jeugdkampioenschap

(door Bob Merx)

Inleiding

De voorrondes voor categorie C t/m G van rayon Zuid-Oost werden op zaterdag 29 september (categorie C) en op zaterdag 13 oktober (alle categorieën) gespeeld in het clublokaal van Schaakvereniging Brunssum, gemeenschapshuis Concordia. Gerechtigd tot deelname waren jeugdleden van de verenigingen Brunssum, Fianchetto Vaals, Heerlen, Hoensbroek ME, Kerkrade, Schaesberg, Schinnen en Voerendaal. De categorieën zagen er als volgt uit:

CategorieGeboren in of na
C1988
D1990
E1992
F1993
G1994

Voor de goede orde: jeugdleden uit de oudste categorieën A en B kunnen gewoon vrij inschrijven voor het Limburgs Jeugdkampioenschap, dat wordt gehouden van donderdag 27 december t/m zondag 30 december in Haelen.

Toernooiverloop

Er speelden in totaal 7 Voerendaalse jeugdleden mee, verdeeld over de categorieën C en D. In de categorie C waren van de 11 deelnemers er 5 van Voerendaal: Laurens Brand, Roy Elzinga, Jacco Heres, Ralf Pauly en Tom Snijckers. Hier waren 2 kwalificatieplaatsen voor het Limburgs Jeugdkampioenschap te verdienen. Van het begin af was het duidelijk, dat het toernooi zou worden gedomineerd door de Voerendaalse jeugdspelers. Na de eerste speeldag was de top 4 al onderling verdeeld. De tweede speeldag bracht niet echt meer verandering in de rangschikking. Roy Elzinga gaf in totaal een halfje af (aan Laurens Brand!) en wist de eerste kwalificatieplaats te veroveren. Hij werd op de hielen gezeten door Tom Snijckers, die alleen van Roy verloor en de resterende partijen won. Ook Tom had zich dus gekwalificeerd (als eerstejaars C-speler!). Twee andere Voerendalers, Jacco Heres en Laurens Brand, moeten hopen, dat ze via een vrijplaats eveneens mogen meespelen bij het LK. Ralf Pauly tenslotte kon zich niet mengen in de strijd om de bovenste plaatsen.

Vincent Brand en Ivo Pauly waren de Voerendaalse deelnemers in de D-categorie bij een totaal aantal spelers van 12. Beiden zijn het eerste jaar actief in deze categorie, en daarom is het des te knapper, dat ze de hele dag bovenin bleven meespelen. Alleen Brunsummer Sander Bachaus kon meegaan in de strijd om de toernooiwinst. Uiteindelijk eindigden Vincent en Sander precies gelijk, omdat Sander in de laatste ronde verloor. Omdat de onderlinge partij in remise was geëindigd, moesten partijtjes met versneld speeltempo de beslissing brengen. De eerste werd remise, maar in de tweede wist Vincent na een geniepig torenoffer zijn tegenstander mat te zetten. De derde plaats was uiteindelijk voor Ivo, die net als Vincent en Sander mag meespelen bij het Limburgs Kampioenschap!

De organisatie en wedstrijdleiding was weer, net zoals elk jaar, in prima handen van Jos Jeurissen en Paul Thissen van de organiserende vereniging!

Eindstanden

Categorie C