Voerendaal - GESS

Even voor de goede orde: dit artikel gaat over niet over de negende ronde van vorig seizoen. Wel gaat het over de eerste ronde van de nieuwe KNSB competitie! Het toeval wil, dat we beide wedstrijden thuis tegen GESS moesten aantreden!

De vorige keer werd er met 5-3 gewonnen, maar achteraf heerste er een begrafenisstemming omdat het net niet genoeg was voor het kampioenschap. Een zege in deze eerste ronde zou in ieder geval een mooi begin voor het nieuwe seizoen zijn, ook al is onze klasse dit jaar wat sterker. Bij ons zijn Oscar en Ed vandaag afwezig (ten opzichte van de vorige keer), maar we hebben wel onze nieuwe aanwinst William van Zanten op bord 3. Bij GESS wordt Becker vervangen door Jacobs. Op papier zijn we iets beter, eens kijken wat het wordt.

Na de uitgebreide voorbereiding in een nazomers zonnetje op het terras van "De Koffiemuuele" (of zoiets), is het tijd voor het serieuze werk. Bart krijgt weer eens de taak van David om tegen Goliath te vechten. Verder zitten we in een redelijk voorspelbare opstelling.

Na tweeëneenhalf uur spelen is het tijd om eens de tussenstand op te maken. Ik ben net als eerste klaar en kan daarom als enige (want onze wedstrijdleider René Snoeck vermaakt zich prima aan de bar) eens rustig rondkijken. Mijn stelling beviel me niet (en lag me ook niet), daarom kwam het remise aanbod van Tony me prima uit.

Hmmm, die andere stellingen zien er ook niet allemaal fris uit: de Merx-brothers hebben respectievelijk 1 en 2 pionnen meer, maar allebei staan ze met de rug tegen de muur. Dat weegt ongeveer op tegen de uitstekende stelling van Marco. Patrick heeft wit en staat (dus) beter, maar Bart dreigt overspeeld te worden. Bij Igor en William kan het nog alle kanten op.

Bij Voerendaal kan het altijd alle kanten op. Dit keer is dat de goede kant: Marco en Igor winnen en daarmee wordt het 2.5 - 0.5 voor ons. De andere partijen zien er prima uit, waarmee de vraag eigenlijk meer "met welke score zouden we winnen" is dan "zouden we vandaag winnen".

Het antwoord wordt "6-2":

Met de 6-2 uitslag zijn we met Ordina 3 de gedeelde koploper na de eerste ronde. Een goed begin is het halve werk! Het vervolg volgt op 3 november met de uitwedstrijd tegen Utrecht 3.

Nog wat zetten voor de echte schakers:

1. De spectaculairste partij van de dag is zonder twijfel die van Marco. Het materiaal vliegt al snel in het rond en dan wil een potje wel eens snel afgelopen zijn... De analyse is van Marco.
  2. De partijen van Patrick zijn minder spectaculair, maar hebben ook hun leuke momenten. Hier is een fragment uit zijn partij tegen Leo Armino.

Individuele Uitslagen

Voerendaal GESS 6-2