Voerendaal bezoekt Corustoernooi 2001

Als bijdrage aan deze prille site wil ik het graag hebben over het supertoffe weekend januari Wijk aan Zee. En dan voornamelijk vanuit mijn eigen beleving. Zo ergens in november werd ik middels internet door Bert Smeets uitgenodigd om samen met andere leden van Voerendaal het Corustoernooi te bezoeken.

In voorgesteld weekend zouden we ook meedoen aan het rapidtoernooi, dat jaarlijks georganiseerd word. Ik moest natuurlijk niet lang nadenken. Zo'n buitenkansje doet zich niet altijd voor. De mannen van Corus ( voormalig Hoogovens + British Steel ) kregen het voor elkaar om van de tien beste schakers van de wereld er negen te strikken. Gegarandeerd schaakgeweld dus. Alleen no. 9, Gelfand was niet aanwezig.

Een oerhollandse neusverkoudheid zorgde er voor dat ik me vrijdag, de dag van vertrek, een beetje gammel voelde. Door toeval kon ik met de cruise controlled bolide van Bert Klunder meereizen. Binnen twee en half uur kwamen wij 's avonds plm. 20:30 in het bungalowpark in Schoorl aan. Het hele park maakte een verlaten indruk. Frank van Rijsbergen en het groepje, welke om 13:00 was vertrokken, waren al gearriveerd. Het huisje was al goed in gebruik genomen, we konden meteen aan de oeso en aan de vlaai en er werd al volop geoefend voor het rapid toernooi van zaterdag en zondag. De deelnemerslijst maakte gewag van een aantal Balkanbewoners met een vette rating (die er achteraf niet bleken te zijn), misschien had het een met het ander te maken. Het zomerhuisje bestond uit een grote living met twee slaapbanken en drie slaapvertrekken met elk een stapelbed.

Het lijstje met leden van Voerendaal, die meegingen zag er als volgt uit: natuurlijk allereerst Bert Smeets (organisatie), Jacques Hanssen (veelzijdige inzet),Frans Heman (verzorgen van ontbijt), Ger Smeets (verzorgen van hapjes), Bert Bomhoff (kwam door familieverplichtingen pas zaterdag aan), Bert Klunder (sterke drank) en Frank van Rijsbergen (stand-up comedy en bier). Ondergetekende zorgde voor muziek en nog meer sterke drank.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat wij ons culinair 100% zelf zouden bedruipen, maar daar werd gelukkig van afgezien. Wij zouden 's avonds lekker uit gaan eten. De eerste avond at ik voor het eerst in mijn leven een spiced pancake. Voor wie het niet weet: denken moet je in de richting van piza calzone gevuld met gehakt en allerlei groenten. Lekker, lekker. Door een salade was het mij niet mogelijk hem helemaal op te eten. Eenmaal teruggekomen werd er natuurlijk geschaakt en werden zowel Elsjes als bier gedronken. Het bier hadden wij 'buiten in de koeling' liggen. Ook werd er natuurlijk muziek gedraaid. Blues en de the Black Crowes werden niet zo gewaardeerd. Een opera van Plilip Glass werd lange tijd gedoogd, echt mooi vonden sommigen de 12 Methodische Sonaten van Telemann en Chick Corea, welke Frank had meegenomen.

Zaterdagochtend na een goed ontbijt en een korte wandeling begaven wij ons naar Wijk aan Zee voor de eerste ronde van het rapidtoernooi (we moesten ons om 12:00 laten inschrijven). Nadat ik mijn eerste partijtje snel had weten te verliezen, ben ik meteen naar de Moriaan gelopen, daar waar de grote kanonnen schaakten. Ik had ruim tijd voor de volgende wedstrijd; het was hooguit 3 a 4 minuten lopen. De Moriaan bleek een hele grote zaal te zijn. De A- en B-groep waren te bezichtigen van achter een balustrade, waar je makkelijk overheen kon hangen. Bij de B-groep kon men zo op de borden kijken. Behalve Gurevich kende ik eigenlijk alleen Bosboom en Nijboer. Achter de B-groep kwam eerst een wandelpad, vervolgens heel subtiel een verhoging en dan de A-groep met Kasparov, Kramnik, Anand en Timman om er maar enkele te noemen. Natuurlijk was het geheel een heel mooi schouwspel; al die grote jongens in het echt. Ik vond het wel iets van een dierentuin weg hebben, maar dan leuker. De partijen van beide groepen waren via monitors heel goed te volgen. Wat mij meteen enorm opviel was, dat de heren continu liepen te ijsberen en weinig achter het bord zaten. Welke lessen kunnen wij nog meer leren?

's Avonds bestelden we met z'n allen hetzelfde menu - die van de dag - in een restaurant annex cafe, locaal ontmoetingscentrum. Ook daar was het beregezellig. Daar menigeen (ik zeker) al behoorlijk ondermaats gepresteerd had op het rapidtoernooi, kon het in het huisje flink laat gemaakt worden. In zo'n weekendje in een andere setting leerden we beter de mens achter de schaker kennen; de een slaapt hardop, de ander begint de dag met Telekids of CartoonNet. Het huisje werd gefatsoeneerd en vroegtijdig vertrokken we voor de laatste keer naar Wijk aan Zee voor een flinke strandwandeling en de rest van het programma. Als afsluiting zijn we naar de chinees gegaan. Om plm. 20:00 zijn we door hevige sneeuwbuien met een slakkegangetje huiswaarts vertrokken. We kunnen terugkijken op een heel geslaagd en onvergetelijk weekend. Hopelijk gaan we volgend jaar weer.

Han Staarink