Voerendaal 2 kampioen!

In een drukke Borenburg spelen Voerendaal 2, 3 en 4 thuis en o.a. het bijna voltallige eerste team is aandachtig toeschouwer bij de topper tussen Voerendaal 2 en VSM 2. Tot 19:00 toe blijft het spannend bij deze topper uit de eerste klasse B. Het verschil tussen beide teams is vooraf 1 matchpunt. Voerendaal is koploper, VSM de nummer twee.

Rond 16:15 arriveer ik in de Borenburg. Een dag eerder was alles afgelopen om 16:30, maar nu wordt er nog hard gewerkt. Tom Vrouenraets en Rex Camps hebben gewonnen en Ber Maas heeft remise, maar de rest is nog bezig.
De partij van Rex Camps mag dan trouwens wel de kortste zijn, het is wel de meest besproken partij van allemaal. Zijn tegenstander, R. Nelissen, komt pas om 14:15 binnen. Dan krijgt hij een reglementaire nul, want Artikel 24c vertelt ons "Indien een individuele speler een uur na het vastgestelde aanvangstijdstip niet aan het bord aanwezig is, gaat de partij voor hem verloren.". VSM 2 dient nog een protest in tegen de reglementaire nederlaag, omdat de winst niet is geclaimed voordat Nelissen binnen was. De kans van slagen voor dit protest is gelukkig klein, zoals ook de competitieleider ons wist te verzekeren.

Aan de andere vijf borden wordt dus nog hard gewerkt. Eens inventariseren hoe het staat:

Alles opgeteld staan we er net wat beter voor dan VSM 2, maar het wordt wel spannend.

Daarna gaat het even minder. Bert Smeets verliest, wat ongelukkig geloof ik, en de stelling van Frans Kerssemakers wordt slechter en slechter. Daarnaast is Frank van Rijsbergen zijn initiatief ondertussen kwijt. Een lichtpuntje is de remise van Michel.

Camiel haalt dan Oosterman onderuit: 4-2. Met nog twee partijen aan de gang is in ieder geval een matchpunt gepakt en de eerste plaats geconsolideerd. Zou er nog meer in zitten?

Met een stuk minder speelt Frans Kerssemakers nog even door. Hopelijk alleen voor het teambelang en niet omdat hij nog hoop had op een halfje. Maar het is wel duidelijk, dat het allemaal afhangt van de partij van Frank. Hij heeft een eindspel, waarin hij een pion minder heeft (dat krijg je als je het Blackmar-Diemer gambiet speelt en je tegenstander er niet vanaf mept). In het verre eindspel verbetert zijn stelling gelukkig en even moet zijn opponent zelfs uitkijken voor een nederlaag. Resultaat: 4.5-3.5 en een gelijkspel is in de laatste ronde genoeg, als Heerlen 2 vandaag tenminste heeft gewonnen. 's Avonds laat hoor ik dat dat niet het geval is. Het tweede is kampioen! Nu het eerste nog ...

Voerendaal 2 - VSM 2 4.5-3.5
Camiel Peerlings - Maarten-Jan Oosterman 1-0